توزیع سیم‌کارت به هدف ردیابی زنان مهاجر از سوی طالبان

حدیث حبیب‌یار

نشریه آمریکایی رست آف ولد، روز دوشنبه (۲۵جدی/۱۵ژانویه) در گزارشی نوشت که طالبان میان زنان و مردان مهاجر بازگشته از پاکستان سیم‌کارت‌های رایگان توزیع کرده‌اند تا بتوانند آن‌ها را کنترل و ردیابی کنند.

در گزارش این نشریه آمده است که پناه‌جویان با ورود به خاک افغانستان، یک بسته خوش‌ آمدگویی از کمک‌های بشردوستانه که توسط طالبان راه‌اندازی شده بود، به شکل غذا، چادر و سیم‌کارت رایگان بدست آوردند.

آنچه نظر اين نشریه را به خود جلب کرده‌است توزیع سیم‌‌کارت‌ها از سوی طالبان به زنانی‌ست که با اخراج اجباری و بازگشت در افغانستان درمیان فقر، گرسنگی و تنگ‌دستی، کمبود دارو و سرپناه غرق هستند.

این نشریه نوشت که توزیع سیم کارت ممکن است تنها راه دریافت معلومات زنان اخراج شده و سرگردان از سوی طالبان باشد. که بدون شک این امر برای مقاصد حال و آینده طالبان موثر است.

هم‌چنان این نشریه می‌نویسد که طالبان در دورانی که از قدرت کنار زده شدند و با حکومت قبلی افغانستان می‌جنگیدند، چیزی را آموختند که اکنون همه دولت‌ها آن را می‌دانند؛ سیم‌کارت‌ها بسیار باارزش‌اند. سخاوت کنونی طالبان هم در واقع یک راه‌برد دوگانه است؛ یافتن پناهجویان سرگردان و آواره برای ارائه کمک‌های حیاتی به آنان و هم‌زمان، بهر‌ه‌برداری از این امکان برای کنترل و ردیابی آنان.

نشریه “رست آف ولد” افزود که ارتباطات از راه دور جزو اولین بخش‌هایی است که هر قدرت جدید، مشروع یا غیر قانونی به دنبال کنترل آن است.

این نشریه نوشت: «در حالی که مردم افغانستان با فقر گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، رژیم طالبان روی سیستم‌های نظارتی پیچیده سرمایه‌گذاری و کار می‌کند و در واقع، به نظر می‌رسد که طالبان درک کرده‌اند که نباید صنعت مخابرات افغانستان را مختل کنند.»

رست آف ولد، براین تأکید دارد که برای طالبان، ارزش توانایی ردیابی زنان و دختران افغانستانی که از کارکردن، تحصیل، یا حتی بازدید از پارک‌ها منع می‌شوند بالاتر از هر چیز دیگر است.

دولت پاکستان از اول نوامبر ۲۰۲۳، روند اخراج اجباری و گروهی مهاجران افغانستانی را آغاز کرد و تاکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار مهاجر بدون اجازه اقامت را از پاکستان اخراج کرده است.

پس از قدرت‌گیری مجدد طالبان، صدها‌ هزار نفر از افغانستان وارد پاکستان شدند. که بسیاری از آنان منتظر برنامه اسکان مجدد در یکی از کشورهای امن سومی در غرب بودند که مدت زمان ویزای قانونی‌شان تمام شده ولی دوباره تمدید نشده است.

این درحالی‌ست که سازمان امداد طالبان روز یک‌شنبه ۲۸ عقرب سال جاری، اعلام کرد که به خانواده‌های اخراج شده‌ی افغانستانی از پاکستان در منطقه تورخم ولایت ننگرهار خدمات ضروری ارایه کرده‌است.

این سازمان هم‌چنان تصریح کرده بود که یک سروی را به‌منظور ارزیابی و شناسایی نیازهای مهاجران افغانستانی از پاکستان در تورخم انجام داده بود. که ۳۷ درصد افراد سروی شده را زنان تشکیل داده‌ بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا