عقب‌گرد در نظام آموزشی؛ علاوه بر ممنوعیت آموزش دختران، طالبان نصاب آموزشی تا صنف ششم را تغییر دادند

آی‌نور سعیدپور

سخن‌گوی وزارت معارف طالبان از تغییر نصاب آموزشی مکتب‌ها تا صنف ششم خبر داد. منصوراحمد حمزه، سخن‌گوی وزارت معارف طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون ملی زیر اداره‌ی این گروه بدون ارایه جزییات گفته که این گروه موارد «خلاف شریعت و فرهنگ افغانی» را از نصاب آموزشی مکتب‌ها تا صنف ششم حذف کرده است.

منصور احمد حمزه، روز (دوشنبه، ۲۵ جدی) در مصاحبه‌ای با رادیو-تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترول طالبان درمورد تغییر نصاب آموزشی مکتب‌ها و هم‌چنان ساخت صدها مدرسه‌ی دینی در افغانستان خبر داده است.

سخن‌گوی وزارت معارف طالبان؛ اما درباره‌ی مضمون‌های که این گروه از نصاب آموزشی حذف کرده، توضیحی نداده است.

سال گذشته روزنامه‌ی ۸صبح، گزارشی را منتشر کرد که از سوی «کمیته‌ی بازنگری نصاب مکتب‌های عصری» طالبان تهیه شده است.

در آن گزارش، در کنار حذف تعدادی از مضمون‌ها نصاب آموزشی، پیش‌نهادهای مطرح شده است که محتوای کتاب‌ها را مانند حاکمیت قبلی طالبان، متناسب به ایدیولوژی این گروه دگرگون می‌کند.

حذف تصاویر زنده‌جان، تشویق به جهاد، توجیه خون‌ریزی و تخریب، منع صحبت از مردم‌سالاری و حقوق بشر، مخالفت با تعلیم و آزادی‌های زنان، روایت طالبانی از تاریخ، محدود کردن محتوا به دنیای اسلام و ستیز با جهان غیراسلامی به‌ویژه غرب از پیش‌نهادهای اصلی آن کمیته در نصاب تعلیمی است.

بیگانه‌ خواندن اهل تشیع، شیطانی خواندن سازمان ملل متحد، منع تجلیل نوروز، وضع محدودیت بر میله‌ها و جشن‌ها و نکوهش برخی از شخصیت‌ها از جمله امان‌الله خان، فیض‌محمد کاتب و عبدالغنی خان شاعر پشتو از دیگر نکاتی است که طالبان در این بازنگری به آن اشاره کرده‌اند.

چندی پیش مجله‌ی فارن پالیسی در گزارشی نظام آموزشی تحت کنترول طالبان را «ارتش جدید طالبان» خواند.

این نشریه نوشت که طالبان مکتب‌های سراسر افغانستان را به صورت غیرمستقیم به مدرسه‌های دینی آموزش قرآن تبدیل کرده است. طبق این گزارش، این مکتب‌ها دانش‌مند تربیت نمی‌کنند؛ بلکه «بمب‌افکن» تولید خواهند کرد.

با گذشت دو سال از ممنوعیت آموزشی دختران و زنان از سوی طالبان هنوز هم این گروه راه‌کاری برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه ارایه نکرده است.

این گروه در ابتدا گفته بودند که ممنوعیت آموزش دختران تا امرثانی است و فراهم‌سازی «شرایط مورد نظر طالبان» و تغییر نصاب تعلیمی را از دلیل‌های مسدودکردن مکتب‌ها و دانش‌گاه‌های دخترانه عنوان کرده بودند.

سخن‌گوی وزارت معارف طالبان، هم‌چنان از ساخت ۹۷۲ مدرسه در دو سال اخیر نیز یاد کرده است. او، گفته که در شش ماه گذشته ساخت ۶۰۰ مدرسه تکمیل و ۶۰ مدرسه دیگر تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

پیش‌تر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار نیز گفته بود که طالبان مکتب‌های دولتی را به مدرسه‌ی دینی تمام‌وقت تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا