معترضان زن: طالبان برنامه‌ای برای رها کردن تمنا و پروانه ندارند

نزدیک به دو هفته از ناپدید شدن دو معترض زن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل می‌گذرد و هنوز اطلاعاتی از آنان در دست نیست. معترضان زن می‌گویند این زنان تاکنون در بند طالبان اند و طالبان آنان را رها نمی‌کنند چون از این طریق می‌خواهند صدای معترضان را خفه کنند. 

ژولیا پارسی، از زنان معترض می‌گوید که با در بند نگهداشتن این زنان، طالبان می‌خواهند جلوی اعتراض آنان را بگیرند. 

او می‌افزاید این روزها به خاطریکه جلوی اعتراض زنان را بگیرند به گونه‌ی غیر مستقیم طالبان پیام‌های تهدیدآمیزی به این زنان روان می‌کنند. 

خانم پارسی می‌گوید: «خبرهای به ما رسیده که گویا اگر اعتراض خیابانی برپا کنیم، طالبان به ما حمله می‌کنند و ما را بازداشت می‌کنند.» 

خانم پارسی اما تاکید می‌کند که خفه کردن صدای دادخواهی زنان کار ساده‌ای نیست و آنان روش‌های دیگری برای اعتراض در پیش گرفته اند. 

معترضان زن پس از ناپدید شدن دو معترض زن، با راه‌اندازی کارزاری در شبکه‌های اجتماعی و تجمع در فضای سربسته، خواهان رهایی معترضان زن از بند طالبان شدند. 

 با این حال برخی از معترضان می‌گویند طالبان برای رهایی تمنا و پروانه برنامه‌ای ندارند و این‌گونه می‌خواهند آنان را خاموش نگهدارند. 

لیلا بسیم، یکی از معترضان می‌گوید آنان بارها با نشر پیام‌های ویدیویی از طالبان خواستند تا پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا پریانی را رها کنند اما طالبان به خواست آنان اعتنای نکردند. از این رو آنان به اعتراض‌ شان ادامه می‌دهند.

ناپدید شدن این فعالان زن موجی از انتقاد‌ها و واکنش‌ها را در شبکه‌های نیز در برابر طالبان به همراه داشته است. 

هیدربار مسئول بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید، تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم خیل باید هر چه زودتر رها شوند.

خانم بار در رشته توییتی نوشت هر چند، طالبان رد می‌کنند که این دختران را آنان گرفتار کرده اند، اما برای تثبیت محل آنها هم کدام برنامه‌ای ندارند.

همچنان دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) درباره ناپدیدشدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل ابراز نگرانی کرد. یوناما بیان کرد این دو فعال زن از خانه‌های‌شان ربوده شده‌اند.

این دفتر از طالبان خواست تا اطلاعاتی در مورد محل نگهداری این زنان ارایه کنند.

با این همه هدا خموش از اشتراک‌کنندگان نشست اسلو که به نمایندگی از معترضان زن به این نشست رفته بود در روز نخست نشست از نمایندگان طالبان در این نشست خواست تا فعالان زن را از بند رها کنند.

خموش پیش از آغاز رسمی جلسه، با حضورداشت وزیر خارجه ناروی، نماینده امریکا، نماینده اتحادیه اروپا و دیگر اشتراک‌کننده‌گان، از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان، خواست که به کابل زنگ بزند و از طالبان در پایتخت کشور بخواهد تا پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا پریانی و خواهرانش را آزاد کنند. گفته می‌شود که متقی به کابل زنگ زده و سپس به جلسه گفته که در میان صفوف طالبان افراد ناباب حضور دارند که کمیسیون تصفیه در حال اخراج آن‌ها است. او گفته است که دختران معترض از سوی چنین افراد بازداشت شده‌اند، اما تلاش می‌کنند آن‌ها را پیدا و آزاد کنند.

پیش از این اما وزارت داخله حکومت سرپرست طالبان پس از ادعای بازداشت دختران معترض در کابل، گفته بود که طالبان آن‌ها را بازداشت نکرده‌ و آن‌ها برای ساختن کیس، صحنه‌سازی کرده‌اند.

با این‌که حدود یک هفته از پایان نشست اسلو در باره‌ی افغانستان می‌گذرد اما از سرنوشت زنان معترض بازداشت شده خبری در دست نیست و طالبان نیز در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا