فعالان مدنی: هدا تنها نماینده‌ی زنان افغانستان در نشست اسلو است

شماری از فعالان مدنی در گفت‌وگویی با خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گویند که هدا خموش، تنها نماینده‌ی زنان در نشست اسلو است و دیگر زنان در این نشست نماینده‌ی زنان افغانستان نیستند و برای منافع خود و یا احزاب شان کار می‌کنند.

هدا خموش، مسعوده کروخی، محبوبه سراج، شاه‌گل رضایی، جمیله افغان و نظیفه جلالی، نرگس نهان و ثریا دلیل جز هیات 16 نفره‌ی نشست اسلو اند.

ویدا ساغری فعال حقوق زنان به این باور است که زنانی که در این نشست دعوت شده اند نماینده‌ی زنان نیستند و فقط حضور هدا است که برای مردم افغانستان امیدوار کننده است.

او از محبوبه سراج به عنوان شخصیت پروژه‌یی یاد کرده و می‌افزاید در آغاز اعتراض‌ها زنان معترض از کمک خواستند اما او خاموشی اختیار کرد.

وی شاه‌گل رضایی را زنی می‌داند که در تاریخ فعالیت‌اش در کنار جامعه‌ی سنتی و طالبان می‌ایستاد. خانم ساغری به یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی خانم رضایی اشاره می‌کند که گفته بود: «این رقم زنان سرکشی که آبروی خانواده‌ها را می‌ریزانند بکُشید.»

به گفته‌ی ویدا ساغری، مسعوده کروخی نیز برای منافع شخصی خودش تلاش می‌کند. وی نظیفه جلالی را زنی عنوان می‌کند که بی هیچ انگیزه‌یی به نشست اسلو شرکت کرده و هدف او تنها رفتن به اسلو بوده است.

این فعال حقوق زنان می‌افزاید: «اسلو فکر نمی‌کرد که هدا بتواند یک انقلاب به پا کند و این‌همه حاشیه‌های نیک به وجود بیاورد.»

به باور خانم ساغری، دربند کشیدن دختران معترض ایده‌ی زنانی است که از حکومت پیشین در داخل کابل مانده اند.

در همین حال کبرا رضایی، فعال مدنی نیز از محبوبه سراج، شکریه افغان و دیوه پتنگ به عنوان زنانی یاد می‌کند که برای خود شیوه‌ی زندگی اروپایی انتخاب می‌کنند و برای زنان افغانستان نسخه‌ی زندگی «مثلا افغانی و اسلامی» می‌پیچند.

خانم رضایی، خوش‌حال سادات (معین ارشد امنیتی پیشین وزارت داخله)، دیوه پتنگ، شکریه افغان و محبوبه سراج را افراد مریض خطاب کرده و می‌گوید: «اگر این نسخه‌ی که آنان برای مردم افغانستان می‌پیچند خوب است، چرا خودشان انتخاب نمی‌کنند؟»

به باور خانم رضایی این نسخه اسلامی افراطی است که حق حضور در جامعه، آموزش و کار را از زنان می‌گیرد.

نشست سه‌روزه‌ی اسلو به تاریخ 3 دلو (بهمن) با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی و طالبان آغاز شد. دیده شود که این نشست می‌تواند امارت اسلامی را با زنان افغانستان آشتی دهد یا خیر.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا