افسانه آرسین: گاهی محدودیت فرصت است

افسانه آرسین از بازرگانان زن هراتی است که با ایجاد شرکت خدمات تکنالوژی آرمیس‌تیک، امکانات تکنالوژیکی را برای بانوان فراهم ساخته است. او می‌گوید، دلیل علاقه‌ی کم زنان در کارهای نرم‌افزاری، نبود امکانات و کم‌توجهی حکومت است. برای معرفی بیشتر وی، با او گفت‌گویی داریم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: از چی زمانی وارد کار تجارت شدید؟

پاسخ: من دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی کمپیوترساینس استم و در دوران دانشگاه، برای حل مشکلات نرم‌افزاری و تخنیکی با چالش‌های زیادی روبرو بودم. از همان زمان به فکر ایجاد مکانی آرام و مناسب برای بانوان شدم تا این‌که پارسال این فرصت برایم مهیا شد و بعد از اشتراک در برنامه‌های آموزش تجارت و آشنایی با دیگر بانوان متشبث، تجارت خود را آغاز کردم. در آن زمان به این درک رسیدم که برای شروع کارم نیازی نیست سرمایه‌یی هنگفتی در دست داشته باشم و من توانستم با وسایل و دانشی که خودم و خواهرانم در اختیار داریم  کارم را با تدریس بانوان شروع کنم.

پرسش: کمی در مورد تجارت تان معلومات دهید.

پاسخ: نام شرکت من «شرکت خدمات تکنالوژی آرمیس‌تیک» است. چنان که از نامش پیداست؛ تجارت من در زمینه‌ی تکنالوژی است که از تعمیر موبایل، ساخت اپلیکشن و وبسایت و ایدیت فلم گرفته تا دیزاین و چاپ عکس‌ها، ویزیت کارت‌ها وغیره را شامل می‌شود.

پرسش: تجارت تان را با چی سرمایه‌یی آغاز کردید؟

پاسخ: سرمایه‌ی من در نخستین روزهای کاری‌ام به ۵۰۰۰۰ افغانی می‌رسید و این همه، هزینه‌یی مواد خامی بود که در دست داشتم اما حمایت خانواده‌ام باعث شد تا تجارت‌ام را به بهترین شکل ممکن آغاز کنم و ادامه دهم.

پرسش: چند زن دیگر با شما کار می‌کنند؟

پاسخ: من خودم رئیس شرکت هستم و پنج زن دیگر با من کار می‌کنند. اما دوست دارم تجارت‌ام را رونق بدهم و زمینه‌ی کار را برای دیگر زنان فراهم سازم.

پرسش: برنامه‌های شما برای توسعه‌ی تجارت تان چی است؟

پاسخ: برای آینده کاری‌ام برنامه‌های گسترده‌یی دارم. من پارسال زمانی که تجارت‌ام را شروع کردم، کرونا ویروس سبب شد تا همه جا قرنطین شود و زمانی که قرنطین تمام شد به یک پروگرامی به نام “ poweringchange” اشتراک کردم که از ۶۵۰ ایده، ایده‌ی من با ۲۲ تن از زنان دیگر ولایات انتخاب شد و این زمینه را برایم فراهم ساخت تا به زودترین فرصت با یک مکان جدید، نام جدید و ایده‌ی جدید وارد بازار تجارت شوم. دوست دارم تجارت خود را در تمام ولایات افغانستان گسترش بدهم و در نمایشگاه‌های بین‌المللی اشتراک کنم و با شرکت‌های خارجی که در بخش تکنالوژی کارمی‌کنند رقابت کرده و به خانم‌های زیادی زمینه‌ی کاری فراهم بسازم.

پرسش: چه چالش‌های را فرا راه تجارت تان می‌بینید؟

پاسخ: طوری که می‌دانید برای شروع هر تجارت چالش‌هایی وجود دارد. به ویژه در بخش تکنالوژی که زنان افغانستان آشنایی زیادی با آن ندارند. من هم برای شروع تجارت خود چالش‌های مانند حمایت کم مردم، مشکلات مالی، عدم اعتماد مردم و عدم حمایت دولت و غیره را داشتم.

پرسش: چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

پاسخ: برنامه‌های آینده‌ی من ایجاد نوآوری‌ها، مکانی بزرگ و مجهز، گسترش فعالیت‌ها، ایجاد شعبات در داخل شهر هرات و ولایات دیگر است. اما هدف اصلی من رقابت با شرکت مایکروسافت است.

پرسش: به نظر شما چقدر رشد تجارت زنان امیدوارکننده است؟

پاسخ: تجارت زنان در جامعه‌ی ما کاریست بسیار مشکل. اما زنان با پشت‌کار، تلاش و حوصله‌ی زیاد می‌توانند در عرصه تجارت پیشرفت کنند. اما در این میان حمایت کم دولت و مردم باعث می‌شود تا انگیزه‌ی زنان تجارت‌پیشه برای پیشرفت در دنیای تجارت از بین برود.

اگر زنان همیشه در پی تشویق و همکاری همدیگر باشند حتما که آینده‌ی بسیار خوب در انتظار تجارت شان است. به همین دلیل من گروهی بنام بانوان تجارت‌پیشه‌ی خلاق ایجاد کردم تا خود ما زنان از خود حمایت کنیم.

پرسش: خواست شما از حکومت برای توجه به بازرگانان زن چی است؟

پاسخ: خواست من از حکومت این است که با ما همکاری داشته باشد و فضای امنی را برای ما ایجاد کند تا به راحتی تجارت خود را پیش ببریم. هم‌چنان از حکومت می‌خواهیم تا برای بازرگانان زن همکاری‌های مادی و معنوی داشته باشند.

دولت باید از بازرگانان زن حمایت کند و زمینه‌یی را فراهم سازد تا همه زنانی که استعداد و توانایی در هر بخشی دارند جرات انجام آن را داشته باشند. دولت می‌تواند با ایجاد نمایشگاه‌ها برای زنان تجارت‌پیشه زمینه را فراهم بسازد تا آن‌ها به گسترش تجارت خود بپردازند.

ترتیب: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا