زنان در افغانستان، آسیب‌پذیر از ناامنی غذایی و بحران اقتصادی

آی‌نور سعیدپور

برنامه‌ی‌ جهانی غذای سازمان ملل متحد، در جدیدترین مورد گفته است که بحران امنیت غذایی در افغانستان هم‌چنان ادامه دارد. تقریبا ۴۰ درصد جمعیت این کشور در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ با ناامنی غذایی شدید روبه‌رو خواهند بود. این نهاد افزوده است که زنان و دختران به دلیل سیاست‌های طالبان به‌گونه‌ی نامتناسب از بحران اقتصادی و ناامنی غذایی متاثر شده اند.

برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته است که ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان در سه ماه نخست سال جاری میلادی با ناامنی غذایی مواجه خواهد شد.

این نهاد سازمان ملل، هم‌چنان نسبت به وضعیت معیشتی زنان و دختران در افغانستان پس از اگست ۲۰۲۱ و قدرت‌گیری طالبان ابراز نگرانی کرده است. به گفته‌ی برنامه‌ی جهانی غذا، زنان و دختران به دلیل احکام‌‌های مذهبی سخت‌گیرانه‌ی که از سوی طالبان تطبیق می‌شوند، در دست‌رسی به غذا و کمک‌های بشردوستانه با چالش مواجه‌اند.

برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد، تاکید کرده است که زنان و دختران به خدمات ضروری از جمله آموزش و کار دست‌رسی ندارند. این نهاد افزوده که طالبان مانع مشارکت زنان در فعالیت‌های بیرون از منزل می‌شود.

سیاست‌های سخت‌گیرانه و سرکوب‌گرانه‌ی طالبان در میان فقر شدید اقتصادی در افغانستان که دامن‌گیر عموم شهروندان این کشور است؛ زنان و دختران را بیش‌تر متاثر کرده است. در این میان زنان سرپرست خانواده که از کار و حضور در اجتماع منع اند؛ بیش‌ترین آسیب را متحمل می‌شوند.

این نهاد هشدار داده است که نیازهای بشردوستانه در افغانستان، بحران پیچیده‌ی انسانی و نیازهای حیاتی مربوط را به صدا درآورده است.

برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که بیش ۲۸۳ هزار کودک، بیش از ۲۸۹ هزار زن باردار و شیرده‌ که با سوءتغذیه‌ی شدید مواجه بوده‌اند؛ غذاهای مغذی تخصصی ارایه کرده است.

این نهاد افزوده است که تا ماه فبروی سال گذشته به ۴۷ هزار و ۴۰۰ دختر و پسر، در یک هزار و ۷۶۹ مکتب ابتدایی کمک‌های بشردوستانه ارایه کرده است.

برنامه‌ی جهانی غذا هم‌چنان از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم نیز ابراز نگرانی کرده است. این نهاد افزوده که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از زمان بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم وجود ندارد.

پیش‌تر نیز این نهاد سازمان ملل، افغانستان را سخت‌ترین مکان برای زن بودن در جهان توصیف کرده بود.

گفتنی‌ست که طالبان حتا کار زنان در دفترهای سازمان ملل متحد و موسسه‌حای امداد رسانی را ممنوع کرده است. 

پیش از این اوچا یا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد نیز از ممنوعیت کار زنان در پروسه‌های امداد رسانی ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده بود که این وضعیت زنان را بیش‌تر متاثر کرده است.

طالبان اما باوجود نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی از بحران اقتصادی مدعی‌اند که اقتصاد سیاست محور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا