تجدید نظر جهان در تعامل با طالبان؛ خواست زنان معترض

آی‌نور سعیدپور

گروهی از زنان معترض موسوم به «جنبش روزنه آزادی زنان افغانستان»، هم‌زمان با آغاز سال جدید آموزشی در افغانستان و ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم؛ از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که طالبان را به‌دلیل محرومیت کامل زنان از حقوق شان، نهادینه‎سازی سیستم آپارتاید جنسیتی و جنایت‌های جنگی؛ منزی کرده و در تعامل با این گروه تجدید نظر کنند. 

در ادامه‌ی واکنش‌ها به بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، شماری از زنان معترض در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این زنان معترض آموزش را حق اساسی عنوان کرده و تاکید دارند که محرومیت دختران از آموزش، آزار، اذیت و نقض آشکار حقوق بشر است. 

در اعلامیه‌ای این زنان معترض که یک نسخه‌ی آن خبرگزاری بانوان افغانستان، فرستاده شده است، آمده که با ادامه‌ی وضعیت کنونی و بی‌سوادی زنان؛ آینده‌ی دختران در افغانستان ویران می‌شود. 

اعضای جنبش روزنه آزادی، هم‌چنان به جامعه‌ی جهانی هشدار داده است که در صورت سکوت در برابر وضعیت کنونی زنان و دختران در افغانستان، آینده‌ی آنان در تاریکی فرو خواهد رفت. 

در بخش از این بیانیه آمده است: «ما یک‌بار دیگر تاکید می‌کنیم که تنها مشکل ما زنان در افغانستان تحصیل نیست، زنان تحت حاکمیت رژیم طالبان حتا اجازه‌ی نفس کشیدن ندارند.» 

گفتنی‌ست که طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان با صدور بیش از 50 فرمان زنان را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند. درنتیجه‌ی سیاست‌های طالبان، اکنون زنان حتا از اساسی‌ترین حقوق شان نیز محروم اند. 

این اعتراض در حالی صورت گرفته است که طالبان هم‌زمان با آغاز سال جدید آموزشی در افغانستان، فقط از پسران خواست که به مکتب برگردند. این گونه ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم وارد سومین سال شد. 

پیش از این نیز شماری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله یوناما، عفو بین‌الملل، فریدم نو، فمنا و شماری از کشورها چون المان و هالند خواستار بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران شدند. 

طالبان هرچند در سال جدید آموزشی در مورد آموزش دختران و واکنش‌های بین‌المللی تاکنون اظهار نظری نکرده است؛ اما پیش از این آموزش دختران را جز از مسایل داخلی افغانستان عنوان کرده و از کشورها خواسته بودند که به مسایل داخلی افغانستان مداخله نکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا