یوناما، خواستار بازگشایی مکتب‌های دخترانه شد

حدیث حبیب‌یار

با آغاز سومین سال از ممنوعیت‌های آموزشی در افغانستان، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، شروع مکتب‌ها را بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم نگران‌کننده خواند و از گروه طالبان خواستار بازگشایی فوری‌ دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران شد.

این سازمان روز چهارشنبه (اول حمل) در صفحه‌ی کاربری اکس‌اش نوشت: «اکنون بیش از ٩٠٠ روز است که دختران بالای ١٢ سال از حضور در مکتب و دانشگاه منع شده‌اند.»

یوناما در این یاداشت، ممنوعیت آموزشی دختران بالاتر از صنف ششم را «غیرقابل توجیه و آسیب‌رسان» خوانده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، با تاکید بر ضرورت آموزش برای همه‌ی شهروندان نگاشته که گروه طالبان هر چه زودتر باید به ممنوعیت‌های آموزشی دختران، پایان دهد.

سال نو آموزشی دیروز چهارشنبه (اول حمل) بدون حضور دختران در مقطع‌های بالاتر از صنف ششم آغاز شد. این سومین سال آموزشی است که دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند.

این در حالی‌ست که یوناما و دیگر نهادهای حقوق بشری و کشورهای جهان پیش از این بارها خواستار بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران افغانستانی شده بودند؛ اما با گذشت بیش‌از ۹۰۰ روز از این ممنوعیت‌ها هنوز طالبان هیچ اقدامی برای بازگشایی دوباره‌ی مکتب‌ها نکرده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا