تلاش ملاله یوسف‌زی برای به رسمیت‌شناختن “آپارتاید جنسیتی” در افغانستان

لیدا بارز

ملاله یوسف‌زی، فعال آموزش دختران و برنده‌ی نوبل، با دختران افغانستانی که خواهان معرفی آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت‌اند، همراه شد.

خانم یوسف‌زی، با نشر پیامی روز شنبه، ۹ حوت در برگه‌ی اجتماعی اکس از  دیدار با سفیران مالت و مکزیک در ملل متحد، از حمایت این کشورها از مطالبه‌ی حقوق زنان قدردانی کرد.

او نوشته است: «معرفی آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت، مستلزم حمایت کشورهای عضو ملل متحد است.»

پیش از این نیز در روز هشتم مارچ، بنیاد ملاله به‌همین مناسبت، با ابراز نگرانی از وضعیت زنان و دختران در افغانستان گفت؛ برای به‌رسمیت شناختن «آپارتاید جنسیتی» در این کشور تلاش می‌کند.

طالبان دختران از آموزش در مقاطع بالاتر از صنف ششم و دانشگاه محروم و اشتغال زنان در موسسات غیر دولتی را منع کرده است.

علاوه بر این، زنان افغانستان هرازگاهی در فضاهای باز و سربسته در برابر سیاست‌های طالبان اعتراض کرده‌اند که این گروه در پاسخ به این اقدامات، تعدادی از آنان را بازداشت، زندانی و شکنجه کرده‌اند. 

تعداد قابل ملاحظه‌ای از سازمان‌ها، کارشناسان و کنشگران حقوق بشری معتقدند که سیاست‌های طالبان در برابر زنان افغانستان، مصداق «آپارتاید جنسیتی» است و برای به رسمیت شناختن آن دادخواهی می‌کنند.

گفتنی‌ست که طالبان پس از به‌دست گرفتن در افغانستان آزادی‌های اساسی زنان و دختران را با صدور بیش از ۵۰ فرمان محدود کرده است. اکنون زنان و دختران از تمامی حقوق شان محروم استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا