واکنش‌ها به مرگ مشکوک حسنا سادات

حدیث حبیب‌یار

حسنا سادات، سینماگر و کارمند پیشین یکی از رسانه های خصوصی افغانستان، در شب ۹ قوس ۱۴۰۲، در یک رویداد مشکوک جان باخت. طالبان و رسانه های تحت کنترول آنها مرگ آن را خودکشی بازتاب داده اند. که گویا او به دلیل مصرف مشروبات الکلی از کنترل خارج شده، و زمان هجوم طالبان به منزلش، خودش را از بین برده است.

هرچند تا هنوز علت اصلی کشته شدن حسنا سادات، کارمند پیشین یکی از تلویزیون‌های خصوصی و هنرپیشۀ افغان در کابل مشخص نشده است، اما مرموز بودن مرگ وی نگرانی برخی نهادهای خبرنگاری، فعالان مدنی و حقوق زنان را برانگیخته است.

گلچهره یفتلی، یکی از فعال حقوق زنان در صفحه ایکس اش می گوید” بانو حسنا سادات از دلتنگی های زیاد اش می خواهد با موسیقی روحش را تازه کند، در چهار چوب اسارت خانگی ، همه میدانیم که افغانستان به یک زندان بزرگ تبدیل شده است، حتا نفس کشیدن به شهروندان زن و مرد این مرز بوم مشکل شده است ، صدای دلتنگی ها و رهایی از قفس های اجباری ، بلاك های كاروان سلیم را در شهر کابل غم زده ،می لرزاند، متأسفانه همسایه شان که اهل ولایت هلمند است به طالبان تماس می گیرد ، كه یك خانم جوان اینجا موسیقی را بلند كرده و مستی دارد، طالبان فرصت طلب به مانند همیشه با بسیار عجله هجوم می برند به منزل خانم سادات و به بسیار بی رحمی دروازه را می کوبند  این بانوی رنجدیده ، از ترس و وحشت خودش را از طبقه چهارم پرتاپ کرده و خودکشی می کند ،میداند که زندان تروریست ها چه درد آور و رنج آور است، بلاخره مرگ را ترجیح می دهد.”

همچنان خبرنگارن زیادی در صفحات ایکس در رابطه به مرگ مشکوک حسنا سادات، واکنش نشان دادند و طالبان را زناکار خطاب کردند.

زرمینه محمدی، یکی از خبرنگاران سرشناس افغانستان در پلتفرم ایکس اش می گويد” شب گذشته زناکاران طالبان اسلامی  در کابل به جرم تجاوز جنسی، زنای گروهی  وارد خانه حسنا سادات گزارشگر تلویزیون خورشید شدند.

حسنا سادات قبل از اینکه مجاهدین زناکار  او را بگیرند  و گنگ ریپ کنند، خود را از پنجره به قصد خودکشی یا فرار پرتاب کرد و شهید شد.”

بعد از خبر مرگ حسنا سادات در روز جمعه هفته گذشته، خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در کابل در مورد مرگ حسنا سادات گفت “نتیجه ابتدایی طب عدلی نشان می‌دهد که حسنا سادات و شوهرش هر دو در حالت نشه بوده‌اند و خودش را از بالکُن خانه‌ی خود به بیرون انداخته است.”

حسنا برعلاوه گرداننده‌گی در رسانه ها، به بازیگری در سینما نیز علاقه فراوانی داشت.  و جز هنر پیشه های افغانستان محسوب می‌شد.

بصیره مجاهد، سیمناگر افغان که با سلطه طالبان بر افغانستان آن کشور را ترک کرد، در پیامی در فیسبوک نوشت: «حسنا سادات همکار خوب ما در کابل به قتل رسیده است.»

حسنا سادات اخیرا در فیلمی به نام «ولگرد» نقش بازی کرده بود. این فیلم طی هفته‌های اخیر در تهران و مشهد، با حضور شماری از تماشاگران و بدون حضور او، به نمایش درآمد.

اما بعد از واکنش های پی هم خبرنگاران و فعالان حقوق زن این روز ها یوتیوبران و رسانه های نزدیک به طالبان مصاحبۀ پدر، مادر و شوهر حسنا سادات را منتشر کردند. 

مادر حسنا می‌گوید که دخترش از بیماری روانی صُبیان رنج می‌بُرد. حسنا پیش از این نیز قصد خودکشی داشته است و ما مانع اش شدیم و تلاش زیادی بخاطر بهبودی دخترم انجام دادم اما چون بیماریش را از من به ارث برده بود درمان نشد. مادر حسنا سادات گفت که در پیوند به مرگ حسنا، بالای هیچ کسی ادعا ندارند.

و در یک مصاحبه جداگانه که نشان می‌دهد نیرو های طالبان با صلاح در آن حضور دارند. شوهر حسنا سادات نشه بودن خودش و همسرش را در زمان وقوع حادثه تایید می‌کند.

این در حالی‌ست که در چند ماه گذشته حورا سادات، یکی از یوتیوبران مشهور در رویداد مشابه در غرب کابل کشته شد. اما طالبان دست داشتن به چنین قتل ها را رد می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا