زنان در غور: بازار ساخته‌های دستی کاهش یافته است

شماری از زنان در ولایت غور از رکود بازار ساخته‌های دستی زنان ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که در نزدیک به دو سال پسین همزمان با افزایش محدویت‌ها از سوی طالبان، بازار کار و بار شان با رکود مواجه شده است.  

شکریه نوروزی یکی از زنانی که بیشتر در بخش قالین‌ بافی و خامک‌دوزی مصروف کار است، می‌گوید در دو سال اخیر بازار فروش صنایع دستی زنان در غور، نزدیک به صفر شده است.

او گفت که: “در حکومت قبلی، در همکاری با ریاست امور زنان، ما صنایع دستی خود را در نمایشگاه‌ها به نمایش می‌گذاشتیم و مشتریان داخلی و خارجی را جلب می‌کردیم اما فعلن بازار کار بی‌نهایت خراب شده و حتی نزدیک به صفر است، و هرچه که تولید می‌کنیم روی دست ما می‌ماند.”

سیما محمدی بانوی دیگر‌ی‌ست که تنها نان آور خانواده اش است.

می‌گوید کاهش قدرت خرید مردم و محدودیت های طالبان شرایط را سخت کرده و زنان را بیشتر از پیش متضرر ساخته است.

تنها نان آور خانواده استم، شوهرم از چشم نابینا است، یک سال می ‌شود که از تمام کارها مانده و در خانه نشسته است، از کار و‌ بار بگم مردم توانایی خرید کردن ندارند، قبلن خانم های فروشنده بطور عمده اجناس ما را می‌خریدند اما حالا بخاطر شرایط و محدودیت ها کار نیست و ما خیلی ضرر کردیم حتی نان برای خوردن ندارند خیلی از زنان تجارت پیشه و فروشنده.”

در همین حال فعالین مدنی در ولایت غور می‌گویند که بیشتر خانم‌هایی که مصروف کار بودند، معیشت خانواده‌های شان را تامین می‌کردند.

سحر نوری، یکی از فعالین مدنی غور می‌گوید که در گذشته خانم‌ها صنایع دستی شان را به نمایش می‌گذاشتند، اما حال آنان بیکار استند.

“از حکومت می‌خواهیم تا به خانم‌ها، خصوصا برای خانم‌هایی که سرپناه ندارند و خودشان نفقه فامیل‌های شان را تامین می‌کنند، زمینۀ کار فراهم کند.”

این در‌حالی‌ست که حکومت طالبان بیشتر از ۵۰ حکم و فرمان برای محدودکردن زنان در دو سال گذشته صادر کرده است. این محدودیت‌ها زنان را از جامعه حذف و از کار و فعالیت، به‌شمول تحصیل بازداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا