زنان تجارت‌پیشه‌ی‌ هرات: پس‌ از تحولات پنجاه‌‌درصد تجارت ما با رکود مواجه شده‌است

زنان تجارت پیشه‌ی‌ هرات می‌گویند پس‌ از تحولات پنجاه‌ درصد تجارت شان با رکود مواجه شده است

شماری از زنان تجارت پیشه در هرات می‌گویند که پس از سقوط‌ حکومت پیشین کار و‌بار شان رونق گذشته‌اش را از دست داده است.

آن‌ها می‌گویند که وضع محدودیت ها‌ از سوی طالبان و پایین آمدن اقتصاد مردم باعث کسر بودجه‌ی آن‌ها شده و بر تجارت شان تاثیر منفی گذاشته است.

سیما‌ محمدی (نام مستعار)‌ می‌گوید که پس از سقوط حکومت و وضع محدودیت‌ها، تجارت وی با رکود مواجه شده و وی مجبور شده است تعداد زیادی از کارمندانش را که بانوان بودند رخصت نماید.

“حدود ۱۶۰ خانم در کارگاه خیاطی ما مصروف به کار ‌بودند، وقتی طالبان آمدند مدتی اوضاع درهم برهم شد تعدادی از کارمندان من مجبور به مهاجرت شدند، تعدادی بخاطر ترسی که از حکومت وجود داشت دیگر از طرف فامیل های شان اجازه نداشتند که سر کار حاضر شوند و یک عده‌ای هم که ماندند‌ به خاطر خرابی بازار کار و بار مجبور شدم خودم آن‌ها را رخصت کنم و از یک کارگاه ۱۶۰ نفری، فعلن ۲۳ نفر کار می‌کنیم که  با خیلی مشکلات به‌طور مثال ‌ به قسمت کرایه گرفتن دوکان و مسایل مربوط به داشتن محرم روبرو هستیم.

وقتی محصولات خو به دیگه جا می‌بریم برای ما مشکل خلق می‌شود این ها یک طرف و این‌که  مردم پولی برای  خرید ندارند از  طرف دیگر  باعث شده است کار بار ما خیلی خراب شود و حتی گاهی فروشات ما به صفر برسد.”

زینب یکی دیگر‌ از زنان تجارت پیشه می‌گوید که تجارت وی پس از تحولات پنجاه درصد به رکود مواجه شده و در‌آمد‌اش نسبت به گذشته خیلی پایین آمده است.

“از مشکلات خود‌ کدام یک را جلو تر برای شما بگویم، ما زنان تجارت پیشه فقط به نام حمایت می‌شویم، سمبولیک، اگر‌ واقعن خواسته باشند از ما حمایت کنند؛ باید برنامه داشته باشند، زنان از بیکاری با بدبختی یک سرمایه می‌سازند و تجارت شروع می‌کنند دو ماه نشده به‌خاطر هزار بدبختی مجبور می‌شوند پس کار خود را توقف دهند و این باعث ضرر شان می‌شود.

پنجاه فیصد تجارت من خراب شده و حتی معاش شاگردان خود را پرداخت کرده نمی‌توانم.”

در همین‌حال مسوولان در اتاق تجارت زنان در زون غرب می‌گویند در حال حاضر تجارت زنان رو به رونق بوده اما مشکلاتی نیز فرا راه آنان وجود دارد.

بهناز سلجوقی رییس هییت مدیره اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب می‌گوید که: “در حال حاضر که خانم ها به آمار بسیار بلندی به تجارت روی آورده و مصروف کسب و کار و فعالیت تجارتی شده‌اند.

در کنار پیشرفت‌های که دارند متاسفانه تعدادی هم درگیر چالش‌ها و مشکلات هستند. 

از قبیل عدم حمایت مردم از تولیدات و محصولات شان،عدم دسترسی ب مواد خام، کمبود سرمایه و همچنان خانم‌های تجارت پیشه که قبلن صادرات داشتند متاسفانه به دلایلی فعلن صادرات محصولات آن‌ها متوقف است که این هم یکی از چالش ها گفته میشود.

به گفته‌ی بانو سلجوقی، عدم دسترسی به اخذ مجوز استندرد های جهانی(ISO)، تغییرات سیاسی در کشور و کمبود سرمایه از علت های توقف صادرات محصولات زنان به خارج از کشور است.

این در حالی‌ست که روز گذشته بانک جهانی در گزارشی گفته بود افغانستان در لیست ۱۵ کشوری است که تجارت زنان و شرایط برای تجارت آن‌ها روز به روز بدتر شده و آنرا بدترین کشور‌ برای زنان تجارت خواند.

این گزارش با اشاره به محدودیت‌های وضع شده بر دخترها و زن‌های افغان از سوی حکومت طالب‌ها گفت که طالب‌ها با صادر کردن فرمان‌ها در برابر زن‌ها و دخترها، سفر زن‌ها و توانایی آن‌ها را برای یافتن شغل شدیدم محدود کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا