آغاز فعالیت سومین مرکز بازرگانی زنان در هرات


پس از افتتاح دومین مارکیت زنانه در هرات، سومین مارکیت تجارتی زنانه با ظرفیت ۴۴ دوکان در یکی از پر ازدحام ترین نقاط شهر هرات به فعالیت آغاز کرده است.
با آغاز فعالیت این مارکیت برای ۴۴ بانو زمینه‌ی کار فراهم شده است.
بانوان شاغل در این مارکیت از آغاز فعالیت خود خرسند بوده و از حکومت طالبان می‌خواهند از آنان حمایت کند.
فوزیه سادات یکی از زنان تجارت پیشه در این مارکیت می‌گوید؛ این‌چنینی مکان‌ها برای رفاه بانوان می‌تواند سهولتی را برای خرید زنان ایجاد کند.
وی می‌افزاید جای خوشی‌ست که در شرایط کنونی در بخش های صنایع دستی، رستورانت ها و خیاطی خانم ها فعالیت می‌کنند: «این مکان برای تمام خانم‌ها سهولت خوبی را ایجاد کرده است مثلا برخی خانواده‌ها برای خانم‌های خود اجازه نمی‌دهند که به خرید بروند، همین جا بهترین جای برای آنان است.»
مبینا حسینی یکی دیگر از فروشنده ها در این مارکیت است.
وی می‌گوید زنان هنگام خرید از چنین اماکن احساس راحت‌تر دارند و او از بانوان خواهان حمایت از کار شان است.
«دکان ما لباس‌های زیری زنانه و خصوصی زنان است ما از تمام زنان خواهان حمایت هستیم تا این‌که ما را حمایت کنند و بیایند ازینجا خریداری‌های خود را کنند.»

در همین حال مسوولان در اتاق‌های تجارت زنان در زون غرب می‌گویند زنان روز به روز به توانایی بالاتر تجاری می‌رسند و از حکومت خواهان حمایت هرچه بیشتر هستند.
بهناز سلجوی معاون اتاق‌های تجارت زنان در حوزه غرب می‌گوید؛ حدود یک ماه از آغاز فعالیت این مارکیت می‌گذرد و با افتتاح آن برای ۴۴ بانو زمینه‌ی کار و تجارت فراهم شده است.
وی می‌افزاید حدود یک‌هزار بانو در دیتابیس اتاق تجارت زنان در حوزه غرب ثبت می‌باشند و به گونه‌ی جدی از سوی این اتاق حمایت می‌شوند.
او بیان داشت: «درحال حاضر خانم‌ها شوق فعالیت‌های زیادی برای کار را دارند و این زنان به گونه‌ی جدی از سوی اتاق‌ها حمایت می‌شوند.»
از سوی هم بانوان در هرات می‌گویند از گشایش چنین اماکن خرسند هستند و از کار بانوان تجارت پیشه حمایت می‌کنند.
خدیجه‌ که برای خرید به این مارکیت آمده است او می‌گوید «در شرایط کنونی موجودیت چنین مکان‌ها باعث انگیزه برای ما خانم‌ها می‌شود و دولت و مردم باید از کار این خانم‌ها حمایت کنند.»
بر اساس آمار اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب، ۱۴۰۰ بانو در بخش‌های مختلف در این حوزه مصروف فعالیت‌های تجاری هستند.
این مارکیت در حالی گشایش یافته است که اخیرا بر اساس فرمان وزارت اقتصاد طالبان، کار زنان در نهادهای غیردولتی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است و در ولایت‌های بلخ و قندهار فعالیت زنان تجارت پیشه نیز متوقف شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا