نقاشان زن: هنر نقاشی با تهدید سانسور، ممنوعیت و محدودیت روبرو است

شماری از نقاشان زن می‌گویند که هنر نقاشی امروزه در افغانستان بیشتر از هر دوره دیگری با تهدید سانسور، ممنوعیت، محدودیت و حذف قرار دارد. 

نقاشان زن پس از سقوط حکومت افغانستان بیم آن دارند که نتوانند از این پس پیشه‌ی شان را ادامه دهند.

نیلاب سعید، نقاش، می‌گوید که وضعیت کنونی آزاردهنده است چون برنامه‌هایی که برای پیشرفت هنرش داشت پس از سقوط حکومت افغانستان، به یکبارگی متوقف شد.

«تصمیم داشتیم با جمعی از نقاشان زن، نمایشگاه‌ای برگزار کنیم، اما نمی‌دانم چه وقت می‌توانیم این کار را بکنیم.»

چندی پیش رسانه‌های‌ عربی به نقل از یکی از فعالان افغانستان نوشتند که طالبان در پی از بین بردن نقاشی‌های سطح شهر کابل هستند. 

هم‌چنان شمسیه حسنی یکی از بانوان نقاش در تویتی نوشت که یکی از نقاشی‌های او که در سطح شهر کابل بود توسط طالبان از بین برده شده است.

هرچند طالبان تاکنون موضع شان را در برابر هنر نقاشی واضح نساختند اما برخی از بانوان نقاش از موضع نامعلوم طالبان نگران اند.

سمیه حبیبیان، می‌گوید که با چند نقاش دختر گروهی تشکیل‌ داده بودند و فعالیت‌های زیادی داشتند اما اکنون گروه شان متلاشی شده و همه‌ی شان بیکار شدند.

او می‌افزاید: «آینده مبهم است. ما نگرانیم. معلوم نیست موضع طالبان در قبال هنر و هنرمندان چیست.»

هر چند که به تازگی و پس از کنترول طالبان بر افغانستان زنان صنعت‌گر نمایشگاه‌ای در ولایت هرات برگزار کردند و بیش از صد اثر را برای فروش به نمایش گذاشتند اما برخی از نقاشان زن که از طریق نقاشی تامین معاش می‌کنند از توقف کار وبار شان شکایت دارند.

آتنا سلطانی، می‌گوید که هرچند از گذشته هنرمندان چالش‌های‌ زیادی داشتند اما اکنون بیکاری عمده‌ترین چالش آنان است.

این بانوی نقاش می‌افزاید: «زمینه‌ی کار برای هنرمندان تقریبا صفر شده، اگر به همین روال پیش بریم آینده‌ای بسیار دشواری در انتظار ما است.» 

 همچنان یکی دیگر از نگرانی‌های آتنا وضع محدودیت از سوی طالبان به نقاشان زن است.

 او می‌گوید که نقاشان زن قبلاً هم محدودیت زیادی داشتند: «می‌ترسم از این که طالبان نگذارند نقاشی‌های دیواری بکشیم یا در طبیعت و فضای باز نقاشی کنیم.» 

 این نگرانی‌ها در حالی مطرح‌ می‌شود که همواره مقام‌های طالبان گفته‌اند در چارچوب شریعت اسلامی، به حقوق زن ارزش قایل هستند و هیچ محدودیتی بر زنان و دختران وضع نخواهد شد.

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا