30 درصد معتادان در دایکندی، زنان اند

دایکندی مرکزی ترین ولایت افغانستان است و از جمله ولایت‌هایی است که آمار اعتیاد در آن در طی چند سال اخیر افزایش یافته است. در این ولایت حدود 80 هزار معتاد وجود دارد که 30 درصد آن زنان اند.

فقر اقتصادی، رفتار نادرست خانواده‌ها، پایین بودن سطح اگاهی مردم، استفاد از مواد مخدر برای تسکین برخی بیماری‌ها از جمله دلایل افزایش معتادان در این ولایت است.

اسحاق علی درمان رییس صحت عامه ولایت دایکندی می‌گوید: « در این ولایت تنها یک  شفاخانه۲۰ بستر برای ترک اعتیاد معتادان وجود دارد که برای این تعداد از معتادان کافی نیست و شماری از این بیماران به ولایت‌های دیگر فرستاده می‌شوند.»

آقای درمان در ادامه افزود؛ تنها یک مرکز برای معتادان زن ایجاد شده است که بدون هرگونه تجهیزات مورد نیاز است.

وی می‌گوید با وجود پیگیری‌های مکرر ولی باز هم دولت مرکزی هیچ‌گونه همکاری در قسمت فعال کردن این مرکز نکرده است.

مسؤولان در مراکز ترک اعتیاد در این ولایت وضعیت معتادان را نگران‌کننده عنوان می‌کنند.

حکیم حیدری مسؤول کمپ ترک اعتیاد مادر در این ولایت می‌گوید: دایکندی در آتش اعتیاد می‌سوزد و آمار دقیق معتادان در این ولایت معلوم نیست.

به گفته‌ی وی، در هر خانواده ۳ تا  4 نفر معتاد وجود دارد و در بیشتر این خانواده‌ها زنان و کودکان هم معتاد اند و این کودکان بین رده‌ی سنی ۸ تا ۱۶ سال اند.

وی می‌افزاید بیشتر معتادانی که ترک می‌کنند، به خاطر مشکلات خانوادگی و دور بودن از مراکز مشاوره دوباره به مواده مخدر رو می‌آورند.

امیرتاج امیری مسؤول مؤوسسه‌ی انکشافی زنان در ولایت دایکندی، وضعیت زنان در این ولایت را رقت‌بار توصیف کرده و افزود آمار معتادان زن هر روز در حال افزایش می باشد ولی دولت

تا به حال هیچ مرکز درمانی برای این زنان در نظر نگرفته اند.

خانم امیری می‌گوید، بیشتر این زنان از طریق شوهران شان معتاد شده اند. وی بیکاری مردان را از جمله دلایل افزایش معتادان می‌داند.

گزارش‌گر: آرزو نظری

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا