«دولت باید زمینه‌ی صادر تولیدات ابریشمی را فراهم کند»

پرورش کرم ابریشم از گذشته‌ها به این‌سو در کشور ما یکی از صنایع پرسود بوده است. شماری از زنان در شهرستان‌های حوزه‌ی غرب کشور مشغول کار در این صنعت اند. اما شماری از زنانی که در شهرستان زنده‌جان در این بخش کار می‌کنند از کم‌بود بازارهای فروش، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و عدم حمایت حکومت، ابراز نگرانی می‌کنند. برای بحث بیشتر پیرامون این موضوع خبرگزاری بانوان افغانستان با مریم شیخ، مسؤول کارخانه‌ی پرورش کرم ابریشم در زنده‌جان، گفت‌وگویی را ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: در مورد کارتان در کارخانه‌ی پرورش کرم ابریشم صحبت کنید.

پاسخ:. “شرکت تولید‌کننده‌ی‌ ابریشم زنان هرات” نام کارخانه‌ی ما است و بیش از هفت‌صد و 50 زن در این شرکت کار می‌کنند. ما در مرحله‌ی نخست کرم را پرورش می‌دهیم و بعد از آن‌که به پیله تبدیل شد آن را پروسس کرده و به تار ابریشم تبدیل می‌کنیم و بعد از رنگ‌آمیزی به رنگ‌های طبیعی از آن  شال‌های ابریشمی، قزوینی و کرباسی، تکه‌های ابریشمی و کرباسی و قالین‌های ابریشمی تهیه می‌کنیم و برای فروش به شهر می‌فرستیم.

پرسش: در کنار تولید پارچه و قالین، زنان در این شرکت دیگر به چه کارهایی مصروف اند؟

پاسخ: برای بعضی از زنانی که اجازه‌ی کار در بیرون از خانه را دارند در شرکت کارگاه بافندگی را فعال کردیم و برای کسانی که اجازه‌ی کار در بیرون از خانه را ندارند، کارگاه‌های بافندگی را در خانه‌های شان فعال کردیم و آنان در کنار تولید پارچه به بافت برخی از لوازم نیز می‌پردازند.

پرسش: از چه زمانی به کار پرورش کرم ابریشم روی آوردید؟

پاسخ: پرورش این کرم و تهیه‌ی پارچه‌های ابریشمی از سال‌های سال در بین مردم ما رواج داشته و پدر و پدرکلان‌های ما به پرورش آن می‌پرداختند. من نیز از زمان کودکیم با نحوه‌ی پرورش آن آگاهی داشتیم و حدود پنج سال است که در این شرکت کارمی‌کنم.

پرسش: از کارتان راضی هستید؟

پاسخ: این شغلی است که از گذشته‌ها اجداد ما به آن می‌پرداختند، من هم بسیار خوشحالم که توانستم در این بخش کاری را انجام دهم و این شرکت را ایجاد کنم اما زنان روستایی که در این صنعت مشغول کار اند، با چالش‌های زیادی مواجه اند زیرا هنوز مردم ما از اقتصاد خوبی برخوردار نیستند که از صنایع ما خرید کنند و محصولات خود را نمی‌توانیم بیرون از کشور به فروش برسانیم.

پرسش: چه چالش‌های سد راه است؟

پاسخ: نبود امنیت در شهرستان زنده‌جان، کم‌بود بازار‌های فروش در شهر و کم‌بود نمایش‌گاه‌های داخلی و خارجی از جمله چالش‌هایی است که به آن مواجه‌ایم اما ما برای ادامه‌ی فعالیت‌ در این بخش به کارگاه‌های بیشتری نیاز داریم و هنوزهم مکان مناسبی برای پرورش کرم ابریشم نداریم.

پرسش: آیا تولیدات تان به کشورهای خارجی صادر می‌شود؟

پاسخ: یکی از مشکلات ما این است که به بازارهای خارجی دسترسی نداریم و به دلیل قیمت هنگفت پارچه‌‌های ابریشمی و اقتصاد ضعیف جامعه، مردم از محصولات ما خریداری نمی‌کنند و این سبب می‌شود تا دیگر نهادها و شرکت‌ها محصولات ما را به قیمت اندکی خریداری کرده و به خارج صادر کنند.

ترتیب: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا