افزایش 15 درصدی سهم زنان در کشاورزی

زنان افغانستان در دو دهه‌ی اخیر در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیشرفت‌های زیادی داشته اند، یکی از آن‌ها نقش فعال زنان ولایت هرات در بخش زراعت و مالداری است که بر اساس اطلاعات اداره‌ی زراعت هرات سالانه حضور زنان در سکتورهای زراعت و مالداری در حال افزایش است.

نظر به اطلاعات اداره‌ی زراعت، 22 هزار و 463 زن در سطح شهر و شهرستان‌های ولایت هرات، به زراعت و مالداری مصروف اند اما کم‌بود بازارفروش و فروش‌گاه‌ها در سطح شهر و شیوع کووید-19 از جمله چالش‌هایی است که نگرانی زیادی را برای این کشاورزان زن ایجاد کرده است.

به اساس اطلاعات اداره‌ی زراعت هرات، ام‌سال حضور زنان در سکتور‌های زراعتی 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مسؤولان در اداره‌ی زراعت هرات می‌گویند که با ایجاد گل‌خانه‌ها علاقه‌مندی زنان به کشاورزی افزایش پیدا کرده است.

عبدالبصیر احمدی، مدیر اقتصاد خانواده اداره‌ی زراعت می‌گوید که امروزه بیشتر کار‌های کشت، پروسس، بسته‌بندی و فروش تولیدات زراعتی به وسیله‌ی کشاورزان زن صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: «تعداد زیادی از کشاورزان زن در هرات، شرکت‌های خصوصی کشت محصولات زراعتی دارند و محصولات شان را نیز در داخل و خارج از شهر هرات به فروش می‌رسانند.»

آقای احمدی می‌گوید، بیشتر زنانی که به کشت و پرورش سبزی‌جات مصروف اند در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند.

وی هم‌چنان می‌افزاید: «در هرا ت حدود 5 هزار زن در جمع‌آوری و پروسس زعفران، 7 هزار زن در کشت و پرورش سبزی‌جات، 5 هزار زن در مالداری و پرورش مواشی و سه‌هزار و 800 زن در پرورش و پروسس ابریشم، مصروف اند.»

آقای احمدی می‌گوید که این اداره در نظر دارد تا در آینده برای کشاورزان زن فروشگاه محصولات زراعتی و مالداری به صورت هفته‌وار ایجاد کند و محصولات را کشاورزان نمایشگاه‌های ملی و جهانی معرفی کند.

محصولات داخلی نیازمند بازار فروش

در همین‌حال برخی از کشاورزان زن در هرات، کم‌بود بازار فروش را از جمله چالش‌های عمده‌ سد راه شغلی خود می‌دانند.

مریم شیخ، بیش از پنج سال به این‌سو مسؤول کارخانه‌ی پرورش و نگهداری کرم ابریشم در شهرستان زنده‌جان است و می‌گوید که کم‌بود بازار فروش سبب شده تا زنان در این بخش با مشکلات زیادی مواجه شوند.

وی می‌افزاید: «7صد و 50 زن در این شهرستان در بخش پرورش و نگهداری کرم‌ابریشم کار می‌کنند و این شرکت از سرمایه‌ی آنان ایجاد شده است.»

خانم شیخ می‌گوید که شماری از زنان در شهرستان زنده‌جان با فعالیت در این بخش مصارف زندگی خود را تامین می‌کنند.

وی هم‌چنان می‌افزاید، حکومت باید برای فروش تولیدات‌شان نمایش‌گاه‌هایی را درخارج از کشور راه‌اندازی کند.

در این میان برخی از زنانی که در شهر هرات مشغول کشت و زراعت اند، عدم موجودیت فروش‌گاه‌های مناسب در شهر را از جمله چالش‌های عمده برای ادامه‌ی فعالیت‌شان می‌دانند.

نفس‌گل جامی، کشاورزی که در بخش کشت و زراعت سبزی‌جات گل‌خانه‌یی مصروف است، می‌گوید که برای فروش تولیدات‌شان به فروش‌گاه‌های مناسبی در شهر نیاز دارند.

وی می‌افزاید: «ما در برخی از قریه‌ها گل‌خانه‌های داریم که تولیدات خود را آن‌جا کشت می‌کنیم و برای فروش به شهر انتقال می‌دهیم اما عدم موجودیت مکان مناسب برای فروش تولیدات، ما را به مشکلات چالش‌های زیادی مواجه ساخته است.»

از سوی دیگر برخی از کشاورزان زن در هرات از طریق کشت و زراعت مصارف زندگی خود و خانواده خود را تامین می‌کنند اما می‌گویند که شیوع کووید-19 سبب شده تا به فروش تولیدات شان به مشکل مواجه شوند.

لطیفه اکبری، بیش از دوسال در بخش کشت میوه‌جات و سبزی‌جات گل‌خانه‌یی مصروف است و می‌گوید که شیوع کووید-19 سبب شده تا تولیدات شان به فروش نرسد.

وی می‌افزاید: «در کنار این‌که شیوع ویروس کرونا، برای فروش تولیدات‌ ما صدمه وارد کرده است کم‌بود بازار فروش نیز برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده.»

خانم اکبری می‌گوید، در گذشته‌ها از این‌کار مفاد زیادی به‌دست می‌آورد اما ام‌سال تولیدات اش زیاد به فروش نمی‌رسد.

خودکفایی زنان سبب کاهش فقر

در همین‌حال برخی از آگاهان امور اقتصادی در هرات می‌گویند، ام‌سال سهم زنان در زراعت و مالداری افزایش پیدا کرده و بیشتر زنان به تنهایی در بخش تولید، بسته‌بندی و فروش محصولات‌شان کار می‌کنند.

بشیر‌ بشارت فعال اقتصادی می‌گوید که اگر سهم زنان در زراعت و مالداری افزایش پیدا کند، درآمد خانواده‌ها افزایش پیدا کرده، فقر و بیکاری کاهش می‌یابد.

او می‌افزاید، با خودکفایی زنان، مشکلات خانواده‌ها نیز کم‌تر می‌شود و جامعه‌، به خود کفایی می‌رسد.

وی می‌افزاید: «افزایش سهم زنان در زراعت و مالداری سبب می‌شود تا سطح زندگی ما بهبود پیدا کند و ما از لحاظ اقتصادی بیشتر پیشرفت کنیم.»

آقای بشارت هم‌چنان می‌گوید، علا‌قه‌مندی زنان به داشتن استقلال مالی سبب شده تا آنان بیشتر به زراعت و مالداری روی آورند.

این درحالیست که بسیاری از کشاورزان زن در هرات از نبود بازارفروش از حکومت شکایت داشته و خواهان ایجاد نمایش‌گاه‌ها وفروش‌گاه‌ها برای فروش تولیدات‌شان اند.

گفتنی است که زنان با توجه به نقشی که در خانواده ايفا می‌کنند، می‌توانند به عنوان یکی از محورهای اصلی پيشرفت و توسعه محسوب شوند.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا