رکود اقتصادی مرکز بازرگانی زنان در هرات؛ زنان فروشنده خانه‌نشین می‌شوند

 

شیوع ویروس کرونا، بلند بودن کرایه‌ی دکان‌ها و نبود حمایت دولت از زنان بازرگان از دلایلی است که سبب شده است مرکز بازرگانی زنان “خدیجه کبرا” در ولایت هرات با رکود اقتصادی مواجه شود.

این مرکز دارای 35 دکان است که در گذشته تمام آن‌ها فعال بود اما اکنون شمار زیادی از این دکان‌ها مسدود و زنان فروشنده نیز خانه نشین شده اند.

سارا حسینی فروشنده این مرکز بازرگانی است. او دلیل مسدود بودن این دکان‌ها را شیوع ویروس کرونا و عدم پشنیبانی دولت از این زنان بازرگان عنوان می‌کند.

سارا می‌گوید: “در گذشته تمام دکان‌ها فعالیت داشت اما نظر به مشکلاتی چون نبود فروشات چشم‌گیر و در این اواخر موضوع کرونا و قرنطین باعث شده که تنها دو یا سه دکان باز باشد.”

 

با این‌ همه، در مقطع کنونی چشم‌انداز روشنی برای رشد کار و بار فعالان اقتصادی زن در این مرکز وجود ندارد و احتمال آن زیاد است که دروازه‌های بیشتر از دکان‌ها برای همیشه مسدود بماند.

فاطمه سروری یکی دیگر از زنان فروشنده در این مرکز بازرگانی می‌گوید: با آن که قبل از شیوع ویروس کرونا تشبثات خصوصی زنان رونق چشم‌گیری نداشت، بعد ازشیوع  این ویروس  اوضاع اقتصادی آنان بدتر شده و بازار کارشان نه تنها پیشرفتی نداشته بل تا حدودی متوقف گردیده است.

این در حالیست که مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان از رکود اقتصادی این مرکز نگران اند.

مریم جامی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان در حوزه غرب می‌گوید از زمان شیوع ویروس کرونا، ۸۳ درصد از تجارت زنان به حالت تعلیق درآمده است و پنج میلیون افغانی ضرر کرده‌اند.

او اضافه کرد: :”95 در صد از سرمایه های جاری خود را زنان بخاطر شیوع ویروس کرونا و نبود بازرا مناسب از دست داده اند، و این خانم ها سرمایه‌ی دیگری برای برپا کردن دوباره تجارت خویش تا اکنون ندارند.”

هم‌چنان خانم جامی افزود که تا فعلا مرکز تجاری خدیجه کبرا تحت اداره ریاست امور زنان است و این ریاست صلاحیت اجرای در قسمت پیشرفت این مرکز بازرگانی را ندارد و تنها یک ریاست پالیسی ساز می‌باشد.

ثنا سخا یکی مشتریانی است که به  این مرکز بازرگانی سرزده تا اجناس مورد نیازش را خریداری کند.

[cycloneslider id=”4533″]

او  می‌گوید: “با امروز چند روز می‌شود که اینجا برای خریداری می‌آیم اما متاسفانه با دکان‌های بسته رو به رو می‌شوم شاید دلیل عمده ویروس کرونا باشد اما در گذشته هم بازرا خرید رونقی چندانی نداشت و این جایی تاسف است.”

مرکز تجارتی خدیجه‌کبرا تنها مرکز بازرگانی مختص زنان در هرات است.  با این‌که زنان بازرگان علاقه‌ی زیادی برای کار در این مکان دارند اما نبود بازار مناسب، شیوع ویروس کرونا و نبود پشتیبانی دولت فعالیت‌های شان را به چالش رو به رو ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا