صنف‌های آموزشی کامپیوتر برای نابینایان در هرات

عده‌یی از دختران و پسران معلول  برای افزایش مهارت‌ها و آینده‌ی شغلی بهتر، به آموزش حرفه‌ی کمپیوتر می‌پردازند، این نوجوانان که بیشتر شان نابینان اند، به این باور اند که فراگیری مهارت‌های کمپیوتری، آن‌ها را برای اشتراک بهتر در اجتماع و پیدا کردن وظیفه‌ کمک می‌کند.

این نوجوانان باور دارند که محرومیت از بینایی نمی‌تواند، آن‌ها را وادار به نشستن در خانه و محرومیت از اشتراک در جامعه و کار کردن کند.

ثریا کریمی متعلم صنف دهم مکتب یک تن از دانش‌آموزان صنف کمپیوتر است.

وی می‌گوید:

او می‌افزاید؛ کمپیوتر فقط برای کسانی که بینایی دارند نیست و معلولان نیز می‌توانند این مهارت‌ها را بیاموزند و برای یک آینده‌ی شغلی بهتر آماده شوند.

ثریا آرزو دارد که پس از فراغت از مکتب و صنف کمپیوتر، بتواند در رشته‌ی روزنامه‌نگاری تحصیل کرده و یک خبرنگار شود.

در همین حال فاطمه سفارزاده می‌گوید؛ در مدتی که درس می‌خواند، نصب ویندوز، تنظیمات کمپیوتر، برنامه‌ی ورد و سخت افزارهای کمپیوتر را یاد گرفته است و امیدوار است این مهارت‌ها او را در پیش‌برد رشته‌ی مورد علاقه‌اش کمک کند.

برخی دیگر از دانش‌آموزان فراگیری مهارت‌های کمپیوتر برای نابینایان را ضرور عنوان می‌کنند.

شهاب هنریار یکی دیگر از دانش‌آموزان این صنف، می‌گوید: «نابینایان از خط بریل استفاده می‌کنند و خط بریل خیلی میان مردم جا نیفتاده است به همین دلیل باید تایپ کردن را بیاموزند ».

 او دوست دارد پس از فراغت از این صنف، در رشته‌ی کمپیوتر تحصیل کند.

شهاب می‌گوید؛ مردم نباید نابینایان را ضعیف فرض کنند و رفتار ترحم آمیز داشته باشند، بلکه باید با آن‌ها نیز رفتار عادی چون مردم عام داشته باشند.

در همین حال آموزگار این صنف می‌گوید؛ که یادگیری کمپیوتر برای نابینایان ضروری بوده و تجربه نشان داده که این قشر استعدادهای پنهان زیادی دارند.

محمد یونس محمدی آموزگار این نوجوانان می‌گوید؛ برنامه‌ی که برای نابینایان استفاده می‌شود، برنامه‌یی به نام «جاز» است که رهنمای فارسی و انگلیسی دارد و نابینایان از این طریق برنامه‌های کمپیوتری را می‌آموزند.

آقای محمدی می‌افزاید: «کسانی را در این صنف‌ها داشتیم که اصلا تجربه‌ی کار با کمپیوتر را نداشته اند، اما زمانی که از این جا فارغ شده اند خیلی خوب کمپیوتر را یادگرفته اند و حالا می‌توانند از پس کارهای شان برآیند ».

این صنوف از سوی مووسسه هلپ برای نابینایان برگزار می‌شود و پس از فراغت زمینه‌ی کار نیز برای شان مهیا می‌شود.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا