عدم آگاهی زنان از نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

گزارشگر: مرضیه حسینی

عدم آگاهی از نکات عمده صحیح  شیر دهی برای بانوانی که برای بار اول مادر شدن را تجربه می‌کنند سبب شده تا تغذیه و سلامت خود را و کودک را به خطر بیندازند.  این در حالیست  که متخصصان زنان و زایمان در هرات می‌گویند بانوانی که بار اول، مادر شدن را تجربه می‌کنند، نیاز است تا روش صحیح شیردادن به نوزاد را بیاموزند.

هما نیک‌سیر متخصص زنان و زایمان در زایشگاه هرات در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید:” معمولا پس از زایمان، پرستاران و قابله‌ها مکلف‌اند تا نکات لازمه و روش صحیح شیر دادن را به مادر بیاموزاند و وظیفه مادر نیز در این زمینه انتخاب بهترین شیوه است.”

او با بیان اینکه مهم‌ترین مسله برای مادر و نوزاد تغذیه درست است، افزود:” به این مادران تاکید می‌شود که بهترین گزینه برای تغذیه درست نوزاد در شش ماه اول، شیر مادر و روش شیردهی درست و منظم است. “

بنا به گفته‌های وی مسله شیر دادن در نزد این بانوان توام با درد است که این درد به گونه موقتی بوده و نیاز است مادر از سوی افراد خانواده به ویژه همسر مورد حمایت عاطفی و ماساژ عضلات قرار گیرد.

گرفتن صحیح نوزاد در بغل، گرفتن یک دست زیر سر نوزاد و قرار دادن آن رو به بالا جهت کاهش رفتن شیر به تعرق تنفسی، مرطوب کردن نوک پستان  همراه با شیر برای آسان گرفتن پستان در دهان، پستان را در میان انگشتان قرار دادن از جمله نکاتی است که از سوی پزشکان برای مادران آموزش داده می‌شود.

در زایشگاه این ولایت که روزانه ده‌ها کودک تولد می‌شوند مادرانی را می‌توان یافت که هیچ معلوماتی از نکات صحیح شیر دادن ندارند.

صدیقه که به تازه‌گی مادر شده است از عدم آگاهی‌اش چنین می‌گوید:” پنج روز است که ولادت کردم،  ولادتم در شفاخانه نه بلکه در خانه بدون هیچ امکاناتی انجام شده ، تا به حال هم  کسی برایم نگفته که چطور باید طفلم را شیر دهم.”

بنا به گفته‌های وی بر علاوه ندانستن تا کنون به شیر دادن کودک‌اش عادت نکرده است.

در کنار این بانوان، مادرانی هم هستند که از نحوه آموزش صحیح شیر دادن احساس شرم کرده و می‌گویند سعی می‌کنند از با خواندن کتاب‌هایی در این زمینه سطح معلومات خود را بالا ببرند.

زهرا، می‌گوید:” مادر شدن به بار اول تجربه شیرینی است به خصوص زمانی که به کودک شیر داده شود، احساس عجیبی است، احساس آرامشی به مادر دست می‌دهد. “

او می‌گوید:” مادرم برایم می‌فهماند که باید چگونه کودکم را در بغل بگیرم و شیر دهم اما من خجالت می‌کشیدم. هنوز که هنوز است همین حس را دارم و سعی می‌کنم با خواندن مطالبی در مورد مادر و کودک برعلاوه بالا بردن معلوماتم این حس را از خودم دور کنم تا بهتر بتوانم در پرورش کودکک عمل کنم. “

لازم به ذکر است که از یک سال به این طرف در زایشگاه هرات مرکز آموزشی تحت نام مادر و نوزاد جهت بلند بردن سطح آگاهی مادران اول باری به فعالیت آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه <> مطالب سایتتونه،
    اگه <> مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست ،
    یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    https://co10.ir/blog/website/title.html/
    965 عنوان جذاب و پربازدید که موجب افزایش بیننده مطالب سایت شما می شود

    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا