بی اعتمادی بانوان نسبت به محیط کار رسانه‌ها

گزارشگر: مرضیه حسینی

هر چند حضور بانوان به عنوان فعالان رسانه‌یی در هرات  نسبت به سال‌های گذشته پر رنگ است اما به همین تناسب نیز میزان بی اعتمادی این بانوان نسبت به رسانه‌های مختلف صوتی و تصویری رو به افزایش است.

بانوان بسیاری در هرات نسبت به رسانه‌های محلی بی اعتماد شده و می‌گویند احتمال اینکه برای همیشه کار رسانه‌ای را ترک کنند، وجود دارد.

این بانوان علت اصلی بی اعتمادی شان را رفتار نادرست و بی مسوولیتی مسوولان رسانه‌یی درقسمت قرار داد کاری و نبود امتیاز عنوان می‌کنند.

یکتن از این بانوان که نمی‌خواهد از او نامی گرفته شود به خبرگزاری بانوان افغانستان، می‌گوید:” رفتار و گفتار برخی از مسوولان رسانه‌ها در هرات سبب شده تا نسبت به کار رسانه‌یی بی اعتماد شوم.”

او می‌گوید:” از طرف دانشگاه به یکی از رسانه‌های محلی در هرات به عنوان کارورز معرفی شدم، بعد از ختم کارورزی بنا به تقاضای مسوول رسانه به عنوان کارمند رسمی استخدام شدم و همرایم قرارداد شد.”

او همچنان ادامه داد:” بعد از مدتی تقاضای معاش کردم با بهانه‌های گوناگون از دادن معاش انکار می‌کرد، برایم کار بهتری پیشنهاد شد و خواستم استعفا داده و بیرون شوم. زمان تصفیه معاش مسوول رسانه بهانه می‌گرفت ومی‌گفت من از کارت راضی نیستم و تو نزدم هیچ قرار دادی نداری. به نهادهای خبرنگاری جهت گرفتن حقم مراجعه کردم، آنها هم برایم گفتند که باید کپی از قرارداد داشته باشم ومن هم نداشتم.”

بنا به گفته‌های وی با کوشش‌های بسیار خواسته است از حق‌اش نگذرد اما در اخیر با تهدیدات و اخطارهای گوناگون که تو یک دختر هستی و برایت بد تمام می‌شود از سوی مسوول رسانه مواجه شده است.

به مانند این بانو، دختران بسیاری هستند که از  بردن اسم شان خودداری کرده و می‌گویند برخی از مسوولان رسانه‌یی به دختران به چشم وسیله‌یی جهت جذب مخاطب می‌نگرند.

آنان می‌گویند برای شان در رسانه‌های صوتی و تصویری کمترین معاش و امتیاز داده شده است.

زهرا( نام مستعار) به خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید:” من خودم از ژورنالیزم فارغ شدم و نمی‌خواهم به رسانه‌ها کار کنم، رسانه‌های محلی در هرات به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند، اگر هم قرار دادی امضا می‌شود متاسفانه طبق قرار داد عمل نمی‌کنند و مدام حق مان را پایمال می‌کنند.”

بنا به گفته‌های وی اکثر بانوانی که در رسانه‌های هرات فعالیت دارند همین مشکل را داشته و معدود دخترانی اند که از کارشان در رسانه‌ها راضی اند.

این درحالیست که برخی از مدیران رسانه‌ای در هرات با تایید اینکه بانوان نسبت به کار رسانه‌یی بی اعتماد هستند می‌گویند نسبت به بانوان در رسانه‌های محلی تبعیض وجود داشته و به دلایل گوناگون مورد سو استفاده قرار می‌گیرند.

فواد احمدی، مدیر مسوول تلویزیون آریاناهرات در غرب کشور، می‌گوید:” برخی از رسانه‌های محلی در هرات از بانوان به عنوان ابزار تبلیغاتی جهت کسب در آمد استفاده کرده و تلاش می‌کنند با نوع پوشش این بانوان مخاطب خود را جلب کنند.”

او همچنان اضافه کرد:” متاسفانه برخی از رسانه‌ها در هرات هدفمند عمل نکرده و صاحبان آن سواد رسانه‌یی نداشته و رسانه را تنها وسیله‌یی برای تجارت ایجاد کرده‌اند که در پهلوی آن از بانوان به عنوان ابزار جنسی استفاده می‌کنند.”

بنا به گفته‌های آقای احمدی، برخی از مدیران رسانه‌ها تجربه رسانه داری را نداشته و فکر می‌کنند که از طریق رسانه می‌شود لذت، تجارت و سیاست را تجربه کرد و همین امر هم سبب شده تا بانوان نسبت به محیط کار در رسانه‌ها بی اعتماد شوند.

از سویی نیز برخی از نهادهای خبرنگاری در این ولایت بر این باوراند که هنوز دید منفی نسبت به بانوان فعال رسانه‌یی در بین برخی از مسوولان رسانه‌یی و کارمندان مرد وجود دارد.

حامد مومن، مسوول دفتر نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد) در غرب کشور، می‌گوید:” متاسفانه یکی از مشکلات فراروی بانوان خبرنگار بی اعتمادی شان نسبت به محیط کاری در رسانه است.”

او می‌گوید:” ما در جامعه‌یی زندگی می‌کنیم که بسیاری از افراد حتی افراد تحصیل کرده از افکار مردسالارانه بی نصیب نشده‌ اند و برخی از مسوولان رسانه‌یی حضور بانوان خبرنگار را به دیده بد می‌ببینند که همین موضوع سبب شده تا شمار زیادی از بانوان در هرات فعالیت رسانه‌یی نداشته باشند.”

از سویی هم اورانوس اونیب نماینده کمیته مصونیت از خبرنگارن زن در هرات، می‌گوید:” در این چند سال اخیر بانوان به دلیل امتیاز و معاش اندک نسبت به رسانه‌های محلی بی باور شدند.”

به گفته او در بسیاری از مواقع برخی از مسوولان رسانه‌یی فریبانه از بانوان کار می‌کشند.

او می‌گوید:”بعد از شش یا هفت ماه کار در رسانه به بانوان معاش داده نشده و گفته شده که باید به جلو صحنه آمده و برنامه پیش ببری در غیر آن صورت هیچ معاشی به شما داده نمی‌شود.”

بنا به گفته‌های وی از شروع سال تا به حال یک مورد مراجعه کرده و خواهان دادخواهی از حق‌اش شده است.

این در حالیست که همه ساله شمار زیادی از دانش آموختگان دختر از دانشکده خبرنگاری دانشگاه هرات سند فراغت را گرفته و از این میان عده‌ معدوی  در رسانه‌های هرات به عنوان گزارشگر و فعال رسانه‌یی سهم می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا