سخن‌گوی طالبان: حقوق زنان افغانستان هیچ ربطی به امریکا ندارد

حدیث حبیب‌یار

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا که روز سه‌شنبه از محدویت‌های طالبان بر زنان انتقاد کرد، گفته است که موضوع حقوق زنان در افغانستان «هیچ ربطی» به واشنگتن ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد در یک نوار صوتی به رسانه‌ها می‌گوید که امریکا باید متوجه مسئولیت خود در قبال جنگ غزه باشد. او افزود که امریکا با حمایت از اسرائیل و «جنایت» اسرائیل در غزه، نشان داد که «نه حقوق بشر را می‌شناسد و نه حقوق زنان و کودکان را.»

ذبیح‌الله مجاهد امریکا را متهم کرد که حقوق بشر را زیر پا کرده و در عقب کشتار فلسطینی‌ها قرار دارد. سخن‌گوی طالبان گفت: «این چهره اصلی امریکا است.»

وزارت خارجه‌ی امریکا، روز سه‌شنبه ۸ حوت نشستی را برای حمایت از زنان افغانستان تحت نام «ابتکار توان‌مندسازی زنان افغانستان»، حمایت از آموزش و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای آنان، برگزار کرد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا در سخن‌رانی خود گفت که به‌رغم محدودیت‌های طالبان، زنان و دختران افغانستانی، ‘عطش شدیدی’ برای آموزش و کار وجود دارند.

در این نشست که در مقر وزارت خارجه‌ی امریکا در واشنگتن با حضور شماری از مقام‌های وزارت خارجه‌ی امریکا از جمله رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان و شماری از فعالان زن افغانستانی، برگزار شده، آنتونی هم‌چنان بیان کرد که دستورهای طالبان برای وضع محدودیت‌ها علیه زنان خلاف خواست مردم افغانستان است و واشنگتن به حمایت از زنان در این کشور ادامه می‌دهد.

بلینکن گفت که ۸۵ درصد مردم افغانستان با محدودیت‌هایی که طالبان علیه زنان و دختران وضع کرده، مخالف‌اند و آنان خواستار دسترسی برابر زنان به آموزش‌اند.

او، افزود که طالبان با حذف زنان از عرصه اقتصاد افغانستان به این کشور آسیب می‌زنند و این اقدام طالبان مانعی در برابر توسعه پایدار افغانستان است.

پس از سقوط نظام جمهوری و بازگشت دوباره طالبان به قدرت در آگوست ۲۰۲۱، مشکل‌ها و محدودیت‌های کاری زنان در این کشور افزایش یافته و اکثریت آنان با وضعیت بد اقتصادی زندگی را سر می‌کنند.

این در حالی‌ست که چندی پیش سازمان ملل متحد اعلام کرد که اقتصاد افغانستان با محدودیت‌های طالبان بر زنان تا یک میلیارد دالر زیان کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا