رینا امیری: زنان افغانستانی نمی‌خواهند که به عنوان قربانی پنداشته شوند

آی‌نور سعیدپور

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر برای  افغانستان در نشست “توان‌مندسازی اقتصادی زنان افغانستان” گفته است که زنان و دختران افغانستانی نمی‌خواهند هم‌چنان به‌عنوان قربانی شناخته شوند؛ بلکه آن‌ان می‌خواهند مبارزه‌ی شرافت‌مندانه‌ی‌شان برای حقوق‌شان به رسمیت شناخته شود.

رینا امیری، روز (سه‌شنبه، ۸حوت) در نشست “توان‌مندسازی اقتصادی زنان افغانستان” که در امریکا برگزار شد؛ گفته است که نزدیک به ۹۰۰ روز است که دختران  در افغانستان از رفتن به مکتب منع شده‌اند و ۸۹۰ روز است که زنان از کار کردن محروم شده‌اند. 

خانم امیری، خطاب به مخطبان این نشست گفته است که به عنوان یک زن تصور کنید که از حرفه و توانایی درآمد تان و توانایی تامین نیلز خانواده‌ی خود محروم شده‌اید.

طالبان پس از حاکمیت شان زنان و دختران را از کار در بسیاری از وزارت‌خانه، نهادهای خصوصی و حتا کار در دفترهای سازمان ملل متحد منع کرده است. در نتیجه‌ی این ممنوعیت زنان منبع درآمد شان را از دست داده و در تنگنای اقتصادی قرار دارند.

رینا امیری، هم‌چنان در بخش از سخنان خود به ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم نیز اشاره کرده است.

گفتنی‌ست که طالبان پس از روی کار آمدن مجدد در اگست ۲۰۲۱، در نخستین اقدام آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرد.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، هم‌چنان افزوده است که برای حل مشکل‌های جدی که زنان و دختران در افغانستان با آن مواجه است؛ کمک کنیم. “باید کمک کنیم تا مشکل‌های جدی که زنان افغانستانی با آن‌ها روبه‌رو هستند و تلاش آن‌ها برای عبور از آن و به‌دست آوردن دوباره‌ی حق آموزش و کار را درک کنند.”

خانم امیری هم‌چنان می‌گوید که زنان در افغانستان نمی‌خواهند که قربانی پنداشته شوند؛ بلکه آنان خواستار به رسمیت‌شناسی مبارزه‌ی شان برای حقوق شان استند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا می‌افزاید که زنان افغانستانی می‌خواهند که امریکا به عنوان هم‌کار با آنان کار کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا، نشستی را برای حمایت از زنان افغانستان تحت نام «ابتکار توان‌مندسازی زنان افغانستان»، حمایت از آموزش و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای آنان، برگزار کرده بود. رینا امیری و 

نشست «ابتکار توان‌مندسازی زنان افغانستان»، روز سه‌شنبه، ۸ حوت، در مقر وزارت خارجه‌ی امریکا در واشنگتن با حضور شماری از مقام‌های وزارت خارجه‌ی امریکا از جمله رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان، انتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی این کشوذ شماری از فعالان زن افغانستانی، برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا