#نه به قهرمانان خیالی؛ واکنش زنان به انتخاب مجله‌ی فوربز

«نه به قهرمانان خیالی» هشتگی است که به تازگی شماری از زنان در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده اند. زنان با هم‌رسانی این هشتگ در فضای مجازی از جامعه‌ی جهانی و نهادهای حامی زنان خواسته اند تا دست از قهرمان سازی برای زنان افغانستان بردارند.

بانو نور دلاور، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته است که هزاران زن فعال هم‌اکنون در کمپ‌های مهاجران به سر می‌برند اما جایزه‌ی مجله‌ی فوربز ام‌سال به ناهید فرید و ظریفه غفاری تعلق گرفته است.

او افزوده که اگر واقعا جهان به زنان افغانستان ارزش قایل است، سرنوشت هزاران زن افغانستانی در کمپ‌ها را مشخص کند.

کاربر دیگری با اشاره به برنده شدن این دو زن نوشته که قهرمانان واقعی زنان افغانستان در داخل کشور اند.

شکیب شهابی اما در صفحه‌یی فیس‌بوک‌اش نوشته: «گروهی از بانوان داخل کشور که در میان آتش می‌زیَند و شعله‌های آتش تحجر و استبداد را با گوشت و پوست و استخوان خویش احساس می‌کنند، کمپاین و هشتگی علیه “قهرمان‌سازی”های اخیر راه انداخته‌اند. قهرمان‌سازی‌هایی که از سوی «سرمایه‌داری جنگ‌طلب و آتش‌افروز» صورت می‌گیرد و بدین‌سان نازدانه‌‌هایِ خفته در پرِ قو، و نشسته بر خوان‌شان را به عنوان قهرمان بر فرق و سینه پر درد ما نصب می‌کنند! این قیام امری بسیار نیک و مبارک است.»

او در این نوشته از قهرمان‌سازی زنانی که در گذشته در بست‌های بلند حکومتی کار می‌کردند انتقاد کرده و گفته آنان نمی‌توانند قهرمان زنان افغانستان باشند چون درد زنان زیر ظلم و ستم را درک نمی‌کنند.

این نوشته‌ی آقای شهابی از از دو روز به این از سوی بسیاری از کاربران زن شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده نشر شده است.

این هشتگ زمانی از سوی زنان در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد که جایزه‌ی امسال مجله‌ی فوربز به ناهید فرید عضو پیشین مجلس نمایندگان و ظریفه غفاری شهردار پیشین میدان وردک تعلق گرفت.

این در حالیست که در گذشته نیز زنانی‌که در رده‌های بالای حکومت کار می‌کردند از سوی نهادها و رسانه‌های خارجی تقدیر شدند که واکنش‌های از سوی زنان در افغانستان را در پی داشت.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا