اجبار در بارداری؛ چالش روحی شماری از زنان هراتی

زیاد شدن تعداد اعضای خانواده، داشتن فرزند پسر و علاقۀ بزرگان خانواده به کودک از مواردی عنوان می‌شود که امروزه به جبر یا اصرار دیگران برخی از زنان وادار به بارداری و مادر شدن می‌شوند و از این بابت رنج می‌برند.

با آنکه مادر شدن نیاز به آمادگی دارد اما باز هم هنوز زنانی هستند که به خواست خودشان مادر نمی‌شوند و پس از آن با مشکلات زیادی روبرو میشوند.

سهیلا رحیمی شش سال از عروسی‌اش گذشته است و تا حال پنج فرزند دارد، او می‌گوید به دلیل اینکه چهار فرزندش دختر هستند و یکی پسر هست، از طرف خانوادۀ شوهرش زیر فشار است تا باز هم فرزند پسر به دنیا بیاورد.

سهیلا می‌گوید که از لحاظ روحی خسته است و توانایی پذیرفتن مسئولیت فرزند دیگری را ندارد اما با این وجود خانوادۀ شوهرش اصرار به بارداری مجدد او دارند.

مادران دیگری نیز از این موضوع رنج می‌برند، مژگان محمودی لیسانس اقتصاد است، او به شرط اجازه داشتن برای کار بیرون از خانه ازدواج کرده است اما می‌گوید که بعد از عروسی‌اش خانواده شوهرش از او فرزند خواستند و حال او به دلیل داشتن فرزند و نداشتن آمادگی لازم برای مادر شدن از انجام کار خارج از خانه بازمانده است.

ماه گل امیری هم از آوردن فرزند خلاف میل خودش رنج می‌برد، او می‌گوید که تا حال دوازده فرزند دارد و شوهرش به این باور است که جلوگیری کردن از آوردن فرزند از لحاظ شرعی گناه دارد؛ ماه گل در کنار مشکلات روحی به این موضوع اشاره می‌کند که از بابت اقتصاد نمی‌تواند به فرزندان‌اش به طور کامل رسیدگی کند. او در ادامه می‌گوید که تا حال چندین بار بخاطر جلوگیری از باردار شدن مورد خشونت فیزیکی  قرار گرفته و توسط شوهرش لت و کوب شده است.

اما برخی از خانواده‌ها دلیل این اصرار شان را زیاد شدن اعضای خانواده و داشتن فرزند پسر عنوان می‌کنند.

شیرین جان که چند عروس دارد می‌گوید که بخاطر زیاد شدن تعداد اعضای خانواده و علاقه‌اش به کودک به باردار شدن عروس‌هایش اصرار می‌کند، او می‌گوید که نمی‌خواهد پسران‌اش در آینده تنها بمانند و به همین خاطر است که به آوردن فرزند زیادتر، عروس‌هایش را زیر فشار قرار می‌دهد.

آگاهان امور دین به این باور اند که جلوگیری از بارداری زنان  از لحاظ شرعی نه رد و نه قبول شده است، بل وابسته به شرایط می‌دانند

عبدالمجید صمیم یکی از آگاهان امور دینی به این موضوع اشاره می‌کند که در دین باردار شدن زنان و یا جلوگیری از بارداری وابسته به شرایط فرد و وضعیت خانواده است. او همچنان اشاره می‌کند که در قبول یا رد کردن جلوگیری از بارداری زنان شرایط صحی و روحی مادر، شرایط اقتصادی خانواده و شرایط اجتماعی نیز تاثیر دارد.

روان‌شاناسان معتقد اند که باردار شدن به اجبار و خلاف خواستۀ زنان باعث ایجاد مشکلات روانی می‌شود.

 فضل الرحمن فاضل یکی از روان‌شناسان می‌گوید که باردار شدن زنان اگر ناخواسته باشد و مادر آمادگی پذیرفتن مسئولیت تربیت فرزند را نداشته باشد تاثیرات منفی چون افسردگی و اضطراب را بر زنان به جا می‌گذارد.

آقای فاضل در ادامه می‌گوید در دوران بارداری در بدن مادر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود و اگر بارداری به جبر باشد در کنار ضررهای دیگر موجب کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس مادر می‌شود و همچنان در آینده برای تربیت کامل اطفال، مادران با مشکل مواجه می‌شوند.

با آنکه تولد فرزند باید با توافق پدر و مادر صورت بگیرد، اما هنوز هم برخی زنان در این مورد حق ابراز نظر ندارند.

فاطمه جعفری یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید که چون زنان حق انتخاب همسر را ندارند پس بعد از ازدواج هم برای باردار شدن حق تصمیم‌گیری به آن‌ها داده نمی‌شود، به دید خانم جعفری سطح تحصیل، آگاهی و آموزش زنان بر این موضوع تاثیرگزار است.

این در حالی است که تلاش‌های زیادی برای تحقق حقوق زنان و آگاهی از حقوق زنان در سطح جامعه صورت می‌گیرد اما باز هم زنانی هستند که از حقوق اساسی و ابتدایی محروم اند و از این بابت رنج می‌برند.

گزارشگر: بهناز رسولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا