نازایی امتیازات زنان را حذف می‌کند

ناباروری، به معنای عدم توانایی در بارداری، علی رغم وجود روابط جنسی متعدد و بدون جلوگیری کردن از بارداری در عرض حداقل یک سال، تعریف می شود.

ناباوری تاثیرات مخربی بر رفاه روانی افراد نابارور و زوج‌ها دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد  پریشانی‌های روانی فشار‌های اجتماعی از طرف افراد جامعه وبستگان زنان نابارور است‌.

برخی از زنان نابارور که مدت کم یا زیاد از ازدواج شان گذشته و بنابر دلایلی باردار نشده اند؛ می‌گویند تحت فشار شدید اجتماعی، و خانوادگی قرار دارند.

آنان می‌گویند ناباوری شان سبب شده است که از زندگی دلزده شوند؛ چون هیچ امیدی برای زنده ماندن ندارند.

نسیمه شیرازد، 23سال از ازدواج‌اش می‌گذرد و به دلیل مشکلات نسائی باردار  نشده است او می‌گوید در مدت این 23 سال همواره تحت فشار شدید ازسوی شوهر‌ و خانواده شوهر‌اش قرار دارد.

وی می‌گوید: “در ای مدت 23  سال هربار مه برای معاینه به داکتر رفتم یک بار هم شوهرمه به معاینه نرفته است که معلوم بشه مشکل از او است یا از مه “.

او در ادامه می‌گوید مادرشوهر وخواهران شوهر‌اش مدام برایش حرف‌های کنایه‌آمیزی می‌گویند.

نسیمه می‌گوید: “به بیخ درخت خشک اره می‌ندازن ای ضرب مثله خوهرا شوهرمه همیشه به مه می‌گن “.

اما فاطمه، مادر شوهر نسیمه ادعا دارد که پسرش هیچ مشکلی ندارد؛ وعروسش مشکل دارد که باردار نمی‌شود.

فاطمه می‌گوید: “هر کس آرزو داره که نواسه خو ببینه و بچه مه هم ملخک فرزندی مایه نسیمه نمی‌گذاره که بچگگ خو زن بدم “.

در همین حال شفیقه، زنی است که بادار شدن با گذشت 30 سال از زندگی مشترک‌اش برایش آرزوی دست نیافتنی شده است.

او می‌گوید با وجود اینکه شوهرش زن دوم نگرفته اما زنان اقوام و آشنا مدام از وی در مورد این موضوع پرس و جو می‌کنند و این مسئله برایش خیلی رنج می‌دهد.

شفیقه می‌گوید: “ایکه بچه دار نمی‌شم خیلی به مه دردآوره و از طرف شوهرم خیلی حمایت میشم اما از ترس دلسوزی‌ها و گپ‌های زن‌ها به محفل‌ها نمی‌روم چون همی که مه می‌بینن می‌پرسن بچه نکردی کاش خدا چراغک خونه تو روشن کنه “.

در کنار این نگین، دو سال از ازدواج‌اش گذشته و باردار نشده است او می‌گوید از بد رفتاری شوهرش رنج می‌برد.

وی‌ می‌گوید: “مدت دو هفته است مه خانه پدرم آمدم اما شوهرم هیچ احوال مه نگرفته  از وقتی فامیده طفل دار نمی‌شم رویه‌اش همرایم خیلی تغییر کده “.

این در حالی است که به باور برخی از پزشکان  دلیل ناباروری زن مشکل یک جانبه نیست و می‌تواند اکثر مواقع مشکل از مرد باشد.

هما نیک سیر، متخص زنان و زایمان می‌گوید: “بار‌ها چنین مواردی را داشتم که زنان چندین بار برای تداوی مراجعه کردند اما مشکل خاصی نداشتند و مقصر اصلی ناباروری شوهر شان بوده  است اما به دلیل سنتی بودن خانواده‌ها حتا خود خانم این را نمی‌پذیرد که مشکلی ندارد و شوهرش باید معاینه شود “.

با این حال جامعه‌شناسان به این بارور اند که در جوامع سنتی، زنان بنا به نقش‌های جنسیتی که برای شان تعیین و تعریف شده است بارداری یکی از وظایف کلیدی شان است؛ و زنان باید بتوانند از پس آن بر بیایند.

علی آزاد، استاد جامعه شناسی دانشگاه هرات می‌گوید: “زنان در جوامع سنتی برخی از امتیازات را در مقام مادری بدست می‌آورند و زمانی‌که از این مقام محروم می‌شوند همان اندک امتیازات را هم  از دست می‌دهند “.

این در حالی است که بنابه به گفته پزشکان دلایل ناباروری عبارتند ازآسیب لوله فالوپ، التهاب آندومتر، اختلالات تخمدان، بالا بودن سطوح هورمون پرولاکتین، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یائسگی زودهنگام، فیبروئید خوش خیم رحمی و چسبندگی لگنی  است.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا