آریانا سعید: زنان در افغانستان حس امنیت ندارند

آی‌نور سعیدپور

آریانا سعید، یکی از آوازخوانان مطرح افغانستان که رهبری یک نهاد حقوق بشری موسوم به “دفاع” را دارد؛ اولین جلسه‌ی مجازی را با حضور شماری از زنان و دختران از افغانستان، در مورد “وضعیت زنان افغانستانی” برگزار کرد.

آریانا سعید، با نشر بخشی از این نشست مجازی در برگه‌ی فیس‌بوک خود از برگزاری این نشست خبر داد.

این آواز خوان مطرح کشور، در این جلسه گفت که علاوه بر تمام محدودیت‌های که زنان و دختران در افغانستان متحمل می‌شوند؛ بزرگ‌ترین مشکل آنان این است که حس امنیت ندارند.

شماری از زنان و دخترانی که در افغانستان حضور دارند نیز در این شست از محدودیت‌های روز افزون طالبان روایت‌های مختلف داشتند.

یکی از دختران، که در این نشست حضور داشت، گفت که مقام‌های طالبان در ولایت‌های مختلف دختران را به‌گونه‌ی اجباری نکاح می‌کنند.

پیش از این نیز بارها گزارش شده است که پس از حاکمیت طالبان، ازدواج‌های اجباری و زیر سن افزایش یافته است.

پیش‌تر یک موسسه‌ی حقوق بشری موسوم به “رواداری” نیز در پژوهشی از افزایش ازدواج‌های اجباری و زیر سن، پس از حاکمیت طالبان خبر داد. بازرس ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا یا سیگار نیز بار گزارش داده که ازدواج‌های اجباری در افغانستان افزایش یافته است.

شماری از اشتراک کنندگان دیگر نیز در مورد محدودیت‌های آموزشی، کار و گشت‌وگذار طالبان گفتند که از ادامه‌ی این وضعیت نگران آینده‌‌ی شان هستند.

در این نشست مجازی، دختران و زنان در مورد، بازداشت‌های خودسرانه‌ی این گروه، چالش‌ها در پوشش اجباری، ممنوعیت کار، آزادی گشت‌وگذار و آموزش چشم‌دیدهای خودشان را روایت کردند.

طالبان علاوه بر این‌که شماری از فعالان حقوق زن و زنان معترض را بازداشت کرده‌اند؛ در موردهای نیز دختران نوجوان را به بهانه‌ی “رعایت نکردن پوشش مورد نظرشان” نیز بازداشت کردند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که زنان و دختران پس از حاکمیت طالبان، محدودیت‌های شدید و روزافزون را تجربه می‌کنند.

علاوه بر این محدودیت‌ها، طالبان حتا حق اعتراض و دادخواهی را نیز از زنان گرفته‌اند. این گروه هم‌چنان بر اعتراض دختران برچسپ “دسیسه‌های خارجی” را زده‌ و آنان را متهم به دریافت پول در مقابل دادخواهی‌های شان کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا