یک نویسنده‌ی زن افغانستانی، کاندید جایزه‌ی «داستان کوتاه» در کانادا شد

لیدا بارز

مینا شریف، نویسنده‌ی جوان افغانستانی-کانادایی، در فهرست چهار بهترین نویسنده برای دریافت جایزه‌ی داستان کوتاه ۲۰۲۴ رادیو کانادا، انتخاب شده است.

وب‌سایت رادیو کانادا(CBC)، با نشر پیامی امروز، جمعه ۱۲ اپریل نگاشته است که «مهمان‌سرای سبز» اثر مینا شریف، نویسنده‌ی تورنتویی افغانستانی تبار، در فهرست بلندبالای جایزه‌ی داستان کوتاه ۲۰۲۴ CBC قرار دارد.

از سوی هم مینا شریف، نیز با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود از انتخاب اثر اش در لیست کاندیدها برای برنده‌ شدن خبر داده و گفته است؛ خوشحال است که داستان کوتاه وی به‌عنوان فینالیست برای جایزه‌ی داستان کوتاه در کشور کانادا، انتخاب شده است. 

خانم شریف، نگاشته است: «به‌عنوان فردی که در نوشتن داستان‌های تخیلی تازه کار است، این افتخار بزرگی است. این برای من بسیار معنی دارد که از افغانستان نماینده‌گی می‌کنم و امیدوارم که او را [افغانستان] سربلند کرده باشم.»

گفتنی‌ست است که لیست نهایی برنده‌ها در ۱۸ اپریل و جایزه قرار است در ۲۵ اپریل، اهدا شود. 

برنده‌ی جایزه‌ی داستان کوتاه CBC در سال ۲۰۲۴، به مبلغ ۶۰ هزار دالر از سوی شورای هنرهای کانادا دریافت می‌کند.

مینا شریف، دختر افغانستانی‌تبار که در منطقه‌ی اسکاربورو شهر تورنتوی کشور کانادا، زندگی می‌کند. جایی که او از حقوق مردم افغانستان از طریق خدمات مشاوره‌ی فرهنگی، کمک‌های داوطلبانه و سخن‌رانی عمومی دفاع می‌کند. مقالات و تفسیرهای او در نشریات مختلفی از جمله الجزیره، تین ووگ و مجله فمینا منتشر شده است. 

رادیو کانادا نگاشته است که خانم شریف به‌عنوان نویسنده‌ی نوظهور داستان، هدفش به چالش کشیدن کلیشه‌ها و ارائه‌ی دیدگاهی چندوجهی از افغانستان است. 

مینا شریف، در فهرست نهایی جایزه‌ی داستان کوتاه پیتر هینچکلیف در سال ۲۰۲۳ نیز قرار گرفت که در فصل‌نامه‌ی The New Quarterly منتشر خواهد شد. 

اثر «مهمان‌سرای سبز» که در فهرست کاندیدای این جایزه قرار گرفته، شامل داستان‌هایی از افغانستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا