طالبان سه دختر معترض و برادر شان را در کابل بازداشت کردند

حدیث حبیب‌یار

شماری از فعالان حقوق زن تایید می‌کنند که نیروهای طالبان حوالی ساعت شش عصر روز چهارشنبه، هشتم حمل، به یک خانه در خیابان “معرفت در دشت برچی” کابل هجوم برده و سه خواهر به‌نام‌های آزاده رضایی، ۲۵ساله، نادیه رضایی، ۱۷ ساله، الهه رضایی‌۱۴ ساله را همراه با برادر شان یحیی رضایی، ۲۲ ساله، بازداشت کردند.

هدا خموش، فعال حقوق زن امروز جمعه (۲۹ مارچ) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش خبر داد که گروه طالبان سه خواهر معترض و برادر شان را از منطقه‌ی “دشت برچی” کابل بازداشت و به‌جای نامعلوم انتقال داده است.

بانو خموش افزود: “طالبان هنگام بازداشت سه خواهر فعال حقوق زن و برادر شان هیچ پاسخی برای خانواده‌ی آنان نداده‌اند. نیروهای امنیتی طالبان این فعالان را ربوده و به جای نامعلومی منتقل کردند.”

ویدا ساغری، خبرنگار و فعال حقوق زن نیز در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش می‌گوید که گروه طالبان، علاوه بر بازداشت سه فعال حقوق زن همراه با برادر شان در ولایت ننگرهار کمپ جمع‌آوری زنان و کودکان را ایجاد کرده‌اند.

بانو ساغری گفت: “شامگاه روز چهارشنبه طالبان چهارنوجوان را از خانه‌ی شان بیرون کشیدند و به مکان نامشخصی انتقال دادند. گروه طالبان در ننگرهار بزرگ‌ترین کمپ جمع‌آوری زنان و کودکان را به هدف قاچاق آنان ایجاد کرده که در آن‌جا تعداد بی‌شماری از زنان مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند.”

هم‌چنان نایره کوهستانی، یکی دیگر از فعالان حقوق زن با ابراز نگرانی از تداوم بازداشت‌های خودسرانه‌ی گروه طالبان می‌گوید که روز‌های کابل بر سر مادران رنج دیده‌، شب شده و هر روز تاریک‌تر می‌شود.

کوهستانی بیان کرد: “هنوز زخم‌های یک مادر با تجربه‌ی که از بازداشت فرزند داشت التیام پیدا نکرده بود که باز هم روزهای کابل بر سرش شب و شب‌های آن تاریک‌تر و خیره ماند. در شهری که فرزندان اش در پشت میله‌های زندان بزرگ شده اند.

نایره کوهستانی از تمام نهاد‌های حقوق بشری و فعالان حقوق زن می‌خواهد که برای آزادی فوری این معترضان دادخواهی نمایند.

به گفته فعالان، این سه خواهر عضو جنبش “زنان عدالت‌خواه افغانستان” بوده‌اند.

فعالان حقوق هم‌چنان بیان کرده اند که بسته‌گان این دختران به حوزه‌های سیزدهم، هجدهم و وزارت داخله‌ی طالبان مراجعه کردند اما تاکنون نتوانستند سرنخی از محل نگه‌داری دختران بازداشت‌شده بیابند.

طالبان از زمان سرنگون کردن حکومت افغانستان و سلطه بر این کشور در ماه اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌هایی برای زنان و هم‌چنین آزادی تردد، حق کار و تحصیل و دسترسی آنان به صحنه‌ی اجتماع وضع کرده است. شماری از فعالان حقوق زن، همواره در برابر این عمل‌کرد‌های طالبان علیه زنان دست به اعتراض زدند و از سوی این گروه با بازداشت، پی‌گیری و تهدید سرکوب شده‌اند.

پیش از این، طالبان تمنا رضایی، خواهر این سه فعال حقوق زن را نیز بازداشت کرده بود که پس از ۲۹ روز از بند این گروه آزاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا