رینا امیری: رفتار طالبان علیه زنان، افغانستان را وابسته نگه‌می‌دارد 

حدیث حبیب‌یار

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان، و شماری از فعالان حقوق زن، آغاز سال آموزشی جدید بدون حضور دختران را غم‌انگیز خواندند و می‌گویند که رفتار تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان، افغانستان را فقیر و وابسته نگه‌می‌دارد.

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان، روز شنبه (چهارم حمل) در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش، نسبت به تداوم ممنوعیت‌‌های آموزشی زنان و دختران افغانستانی واکنش نشان داد و این حکم گروه طالبان را موجب نابودی ظرفیت ۵۰ درصد جمعیت افغانستان دانست.

خانم امیری بار دیگر تاکید کرد که تداوم این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های سد راه زنان افغانستان، ضمن وابسته‌سازی این کشور به کمک‌ها، موجب افزایش مهاجرت اجباری نیز خواهد شد.

رینا امیری گفت: “واقعا دلخراش است که در سال جدید مکتب‌ها بدون مشارکت دختران بالای 12 سال افغانستان باز شده است. جهان خواهان لغو ممنوعیت آموزشی دختران از سوی طالبان می‌باشد.”

هم‌زمان با این زرقا یفتلی، فعال حقوق زن نیز در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش در واکنش به این ممنوعیت می‌گوید که در سه سال گذشته، ۴.۳ میلیون دختر به‌طور سیستماتیک از دست‌رسی به آموزش در رژیم “آپارتاید جنسیتی ستم‌گر طالبان” محروم شده‌اند.

بانو یفتلی افزود که این ممنوعیت‌ها بر صحت روان زنان و دختران دانش‌آموز افغانستانی، پیامد‌های نگران‌کننده و متفاوتی دارد.

وی، گفت: “پیامدهای این ممنوعیت تاثیرات متفاوتی بر دانش‌جویان دختر دارد، از جمله تاثیر روانی اجتماعی، تشدید ازدواج کودکان، افزایش تعداد خودکشی در میان دانش‌آموزان دختر، بنابراین نیاز است که جامعه‌ی جهانی در تلاش برای رسیدگی به این بحران موجود در افغانستان، متحد شوند.”

در سومین سال آموزشی در افغانستان، زنگ مکتب‌ها بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم نواخته شد. به‌رغم درخواست‌های مکرر جهان از طالبان برای لغو ممنوعیت‌های آموزشی و شغلی زنان، این گروه هم‌چنان بر این موضع خود باقی مانده است.

طبق آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، (یونیسف)، با اقدام‌های محدودکننده‌ی طالبان ۸۰ درصد دختران از آموزش بازمانده‌اند. این سازمان تعداد دختران محروم از آموزش را دو و نیم میلیون نفر گفته است.

آغاز یک سال جدید آموزشی بدون حضور دختران در مکتب‌ها، بار دیگر واکنش‌های جهانی را برانگیخته است. چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد و از طالبان خواست که از طرح «بهانه‌های واهی» برای ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران خودداری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا