وضعیت نابسامان ورزشکاران زن در حاکمیت طالبان

حدیث حبیب‌یار

طالبان، پس از حاکمیت مجدد بر افغانستان، ورزش زنان را ممنوع اعلام کرد. این اقدام طالبان باعث شد که شماری از ورزش‌کاران زن افغانستان را ترک و به کشورهای مختلف پناهنده شوند؛ اما تعدادی از این ورزش‌کاران زن که در افغانستان استند، می‌گویند که در تهدیدهای امنیتی و وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند. 

ورزشکاران زن که عضو جنبش “شنبه‌های ارغوانی” استند به خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گویند که با گذشت بیش از دو سال از کنترول طالبان بر افغانستان، هنوز هم سرنوشت بانوان ورزشکار ناروشن است، این وضعیت سبب شده تا شماری از بانوان ورزشکار در خانه نشسته و با وضعیت بد اقتصادی و بیماری‌های روحی و روانی دست و پنجه نرم کنند و شماری هم کشور را ترک نمایند.

یک ورزشکار زن عضو این جنبش که نخواست نامی از آن برده شود به خبرگزاری بانوان افغانستان گفت که اکنون به‌خاطر وضعیت اقتصادی بد، مجبور شده است از میوه‌ها و سبزی‌های نیمه خراب شده، استفاده کند و در سه ماه زمستان به هیچ نوع از امکانات گرم‌کننده دسترسی نداشته است.

“روی کار آمدن طالبان باعث شده که دست‌آورد‌های ۲۰ سال اخیر زنان افغانستان نابود شود. من با آمدن طالبان از تمام حق و حقوق خود محروم شدم و اکنون نمی‌دانم که چگونه به زندگی خود با این وضعیت دشوار ادامه بدهم.”

این بانوی ورزشکار و معترض نیز گفته است که به‌خاطر فقر و ممنوعیت از کار به بیماری‌های شدید مواجه شده؛ اما توان مالی برای درمان خود ندارد.

“با وجودی‌که بیمار هستم در تمام زمستان هیچ امکاناتی برای گرم کردن خود نداشتم، حتا اکثریت اوقات از حرارت آب‌ جوش برای گرم کردن خود استفاده کردم. از زمان تسلط طالبان، زندگی برای من خیلی سخت شده هیچ راهی برای ادامه‌ی آن ندارم.”

عضو جنبش شنبه‌های ارغوانی از جامعه‌ی جهانی می‌خواهد که “آپارتاید جنسیتی” را در افغانستان به‌رسمیت بشناسد و طالبان را به‌خاطر عمل‌کرد‌های آنان علیه زنان و دختران افغانستانی پاسخ‌گو سازد.

“من از سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی می‌خواهم که حقوق از دست رفته‌ی زنان این کشور را نادیده نگیرند و هر چه زودتر به‌خاطر نابودی گروه طالبان دست به کار شوند. ما زنان در افغانستان منتظر این هستیم که گروه خود‌خواندی طالبان به‌خاطر نقض حقوق زنان به دادگاه کیفری لاهه کشانیده شوند.”

X/AfghanistanInC

هم‌زمان با این سفارت و نمایندگی دائمی افغانستان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو با نشر پیامی در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش می‌گوید که در روز جهانی هم‌بستگی زنان، به‌خاطر حمایت از زنان ورزشکار افغانستان نشستی داشته است که در آن به روی مبارزه‌ی زنان به‌خاطر حقوق‌شان و ترویج فرهنگ ورزش تاکید شده است.

این دفتر نوشته است که هدف از برگزاری این نشست، تقویت صدای زنان افغانستانی و احیای حقوق بشر در افغانستان بوده است.

طالبان از زمانی‌که به بار دوم وارد افغانستان شدند، علاوه بر محروم کردن زنان و دختران از آموزش آنان را از ورزش نیز محروم ساختند. 

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر، در ۱۵ قوس سال گذشته، اعلام کرده بود که به دلیل محدودیت‌های وضع‌شده بر ورزش زنان در کشور، عضویت افغانستان در کمیته‌ی المپیک به تعلیق درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا