ذکیه خدادادی با کسب مدال طلا، سهمیه‌ی پارالمپیک پاریس را به‌دست آورد 

آی‌نور سعیدپور

ذکیه خدادادی، ورزشکار افغانستانی که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان کشور را ترک کرد؛ در مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک در شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان، مدال طلا را کسب و از این طریق اجازه‌ی حضور در پارالمپیک پاریس 2024 را نیز به‌دست آورد.  

ذکیه خدادادی، هم‌زمان با هشتم مارچ، روز جهانی زن با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس خود نوشته است که این مدال را به زنان و دختران در افغانستان که از کوچک‌ترین حق خود محروم‌اند؛ تقدیم می‌کند. 

خدادادی نوشته است: « در روز ۸ مارچ دوباره قهرمان شدم. ‌این قهرمانی و این مدال را به زنان کشورم که از کوچک‌ترین حقوق خود محروم‌اند، تقدیم می‌کنم. من برای مبارزه این‌جا هستم.» 

ذکیه خدادادی، که عضو تیم ملی پاراتکواندوی افغانستان بود در گذشته در چندین مسابقه ملی و بین‌المللی شرکت کرده و افتخاراتی به دست آورده است. 

Photos: X/@ZKhudadadi

او پس از به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان در ۱۵ اگست، مجبور شد کشورش را ترک کند؛ اما توانست در بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۱ حضور یابد و پرچم افغانستان را حمل کند. 

ذکیه خدادادی، در ۱۴ اگست ۲۰۲۳، نیز در وزن ۴۷ کیلوگرام حریفان خود از ترکیه و اوکراین را در مسابقات پارا قهرمانی اروپا در شهر روتردام هالند به تاریخ ۱۴ آگست ۲۰۲۳ شکست داده و مدال طلا را کسب و قهرمان اروپا شد. 

این رقابت‌ها به روز جمعه هشتم مارچ “روز جهانی زن” با اشتراک پاراتکواندو کاران کشورهای اروپایی به میزبانی شهر صوفیا در بلغاریا برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا