نگرانی‌ها از وضعیت زنان افغانستانی در شورای حقوق بشر

آی‌نور سعیدپور

در ۵۵مین نشست شواری حقوق بشر سازمان ملل که در آن ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر برای افغانستان گزارش جدیداش را از وضعیت حقوق بشری افغانستان ارایه کرد؛ نمایندگان کشورهای عضو این سازمان نیز از وضعیت حقوق بشری به ویژه وضعیت زنان تحت حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان از طالبان خواسته‌اند که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را رعایت کنند.

شواری حقوق بشر، روز (پنج‌شنبه، ۱۰ حوت) نشستی را در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان برگزار کرد. ریچارد بنت در این نشست گفت که وضعیت حقوق بشری در افغانستان رو به وخامت است.

میشل تیلور، نماینده‌ی دایمی امریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این نشست گفته است که فرصت‌ها برای زنان در افغانستان به‌طور فزاینده‌ای در حال محدود شدن است.

خانم تیلور افزوده که آینده افغانستان به مشارکت فراگیر همه شهروندان از جمله زنان، دختران و جوامع به حاشیه رانده‌شده بستگی دارد. وی، هم‌چنان گفته است که جامعه‌ی جهانی باید متحدانه از طالبان بخواهد که تصمیم‌های محدودکننده‌ی شان بر زنان را پس گیرند.

از سوی دیگر نماینده‌ی پاکستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، حمایت خود را از گزارش انتقادی ریچارد بنت درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان اعلام کرد.

او، گفت که کشورش نگران وضعیت حقوق بشر، به خصوص رعایت نشدن حقوق زنان، در افغانستان است. او، از طالبان خواست که حقوق بشر را رعایت کند.

نماینده‌ی مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه در این نشست نیز گفته است که طالبان در بیش از دو سال حاکمیت شان به حقوق بشر بی‌توجهی کرده است. وی، هم‌چنان افزوده که طالبان سیستم “آپارتاید جنسیتی” را تطبیق و زنان و دختران را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند.

وی، هم‌چنان در جریان سخنرانی‌اش در نشست شورای حقوق بشر گفته است که در افغانستان تنها طالبان نیست. به گفته‌ی وی برای حل بحران کنونی باید زنان، جامعه‌ی مدنی و تمامی طرف‌ها در نظر گرفته شود.

نماینده‌ی سازمان عفو بین‌الملل گفته است که محدودیت‌های وضع شده بر حقوق زنان و دختران از سوی طالبان که توسط این سازمان مستند شده؛ می‌تواند مصداق جنابت علیه بشریت باشد.

عفو بین‌الملل هم‌چنان از شواری حقوق بشر خواسته که مکانیزمی را ایجاد کند که شواهد موجود را جمع‌آوری کند.

نماینده‌ی بلجیم در شورای حقوق بشر می‌گوید که عادی‌سازی روابط با طالبان تا زمانی که نقض گسترده حقوق زنان و اقلیت‌ها در افغانستان جریان دارد ممکن نیست. 

او پرسید که وقتی نیمی از جامعه افغانستان محروم‌اند چطور می‌توان انتظار عادی‌سازی روابط با طالبان را داشت.

نماینده‌ی نهاد زنان سازمان ملل در جلسه شورای حقوق بشر از کشورهای جهان خواست تا صدای زنان افغان در سطح بین‌المللی شنیده شود.

او گفت زنان افغان از جامعه جهانی می‌خواهند طالبان را به رسمیت نشاسد. زیرا، زنان افغانستانی نگران هستند که وضعیت حاکم در افغانستان عادی‌سازی و پذیرفته شود.

نماینده آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از زوال حقوق بشر در افغانستان گفت که طالبان در نقض حقوق بشر بی‌همتا هستند. 

او از دست‌گیری زنان تاجیک و هزاره به علت نوع پوشش یاد کرد و گفت که طالبان به سیاست شلاق زدن و اعدام در انظار عامه بازگشته است.

نماینده ترکیه از طالبان خواست که ممنوعیت آموزش دختران را لغو کرده وخواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد.

اندونیزیا در کنار ترکیه، ایران و پاکستان، ادامه نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان را نگران کننده دانست و گفت که این روند باید متوقف شود.

این ابراز نگرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از نیز بارها از طالبان خواسته شده است که حقوق بشر رعایت و فرمان‌های محدود کننده بر زنان را لغو کنند. رژیم طالبان اما با گذشت هر روز این فرمان‌عا را تشدید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا