نشست دوحه؛ تاکید کشورها بر حق آموزش و کار زنان افغانستانی

آی‌نور سعیدپور

توماس نیکلاسون، نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در امور افغانستان پس از برگزاری دومین نشست سازمان ملل متحد درباره‌ی افغانستان در دوحه گفت که تقریبا همه شرکت‌کنندگان در نشست دوحه، از جمله نمایندگان کشورهای با اکثریت مسلمان و اتحادیه اروپا، بر تامین حقوق دختران و زنان، از جمله حق آموزش و کار تاکید داشتند.

آقای نیکلاسون روز (چهارشنبه، دوم حوت)، در شبکه‌ی اجتماعی اکس نگاشته است که افغانستانی‌های بیش‌تری باید در این روند شرکت داده شوند.

نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا هم‌چنان می‌گوید که نمایندگان حاضر در نشست دوحه حق کار و آموزش زنان را جزو اولویت‌های اصلی از دیدگاه حقوق بشر، اسلام، و توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی دانستند و بار دیگر بر ضرورت تحقق مطالبات مردم افغانستان تاکید کردند.

تاکید نمایندگان ویژه‌ی کشور بر رعایت حقوق زنان و گنجانیذن این حقوق در اصول اسلامی در حالی‌ست که طالبان با تفسیر سخت‌گیرانه از دین و شریعت در بیش از دو سال گذشته زنان را از تمامی حقوق اساسی و اولیه‌ی شان محروم کرده‌اند.

بر اساس آمار سازمان ملل طالبان بیش از ۵۰ فرمان بر زنان صادر کرده است؛ اما علاوه بر فرمان‌های کتبی، دستورهای شفاهی نیز به گونه‌ی گسترده بر زنان تطبیق شده است. طالبان در ماه‌های پسین دختران جوان را متمرکز  قوم و گروه‌های خاص از کابل و برخی ولایت‌های دیگر بازداشت کردند. برای این اقدام شان هیچ فرمان کتبی و شفاهی صادر نکردند. باوجود تاییدهای اولیه پس از افزایش واکنش‌ها وانتقادها وزیر امر به معروف طالبان بازداشت دختران را رد کرد.

آقای نیکلاسون هم‌چنان گفته است سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر فقط می‌توانند نقش تسهیل‌گر و حمایت‌کننده در مسئله افغانستان داشته باشند و در نهایت خود مردم افغانستان‌اند که باید در مورد آینده‌شان تصمیم بگیرند.

نیکلاسون تاکید کرد: «بحث و گفت‌وگو و تصمیم‌گیری درباره‌ی آینده افغانستان و چگونگی برخورد با گذشته آن کشور در نهایت به عهده‌ی خود مردم افغانستان با همه تنوع آن است. کشورها و سازمان‌های دیگر در بهترین حالت می‌توانند حمایت کنند. ما به افغان‌ستانی‌های بیش‌تری در این روند نیاز داریم.»

نیکلاسون نقش همسایگان و کشورهای منطقه در حل کردن مسائل افغانستان را مهم خواند و تاکید کرد که در فرایندی به‌رهبری سازمان ملل متحد، همیاری‌های منطقه‌ای برای حل کردن مسئله افغانستان را باید تقویت کند.

نیکلاسون تصریح کرد که «پس از ۴۵ سال جنگ در افغانستان، برقراری روابط خوب با همسایگان ضروری است. من از قصد اعلام‌شده منطقه برای تعامل با افغانستان و تمایل آن‌ها برای ادامه حمایت از افغانستان استقبال می‌کنم. فرایند مورد نظر به‌رهبری سازمان ملل باید مکمل همیاری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای باشد، نه جای‌گزین آن‌ها.»

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا گفته است که هرچند در نشست دوحه نمایندگان طالبان شرکت نکرده بود، گفت‌وگوهای خوبی با نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان داشته است. «متاسفم که طالبان در این نشست شرکت نکردند، اما تبادل‌نظری که با زنان و مردان افغانستان در مورد اوضاع کنونی افغانستان داشتیم به درک ما از اوضاع پیچیده کنونی در افغانستان کمک کرد.»

دومین دور نشست سازمان ملل متحد در امور افغانستان با حضور نمایندگان ویژه‌ی ۲۸ کشور در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۱۸ و ۱۹ فبروی ، در دوحه برگزار شد. از طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده بود؛ اما طالبان به‌دلیل پذیرفته نشدن شرط‌های شان در آن شرکت نکردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا