سازمان ملل از بررسی پرونده‌های زنان بازداشت شده خبر داد

آی‌نور سعیدپور

استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که از بازداشت خودسرانه‌ی زنان و دختران توسط طالبان به بهانه‌ی “حجاب اسلامی” به شدت نگران است.

سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری گفته است که دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، در حالی بررسی اتهام‌های مربوط به بدرفتاری و بازداشت دختران توسط طالبان استند. 

آقای دوجاریک هم‌چنان با اشاره به اقدام‌های طالبان افزوده است که اقلیت‌های قومی و مذهبی به‌گونه‌ی نامتناسب تحت تاثیر این سرکوب طالبان قرار گرفته است.

این در حالی‌ست که پیش‌تر یوناما، نیز با نشر گزارشی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان بازداشت دختران به بهانه‌ی بدحجابی توسط طالبان را تایید و گفته بود که این بازداشت‌ها متمرکز بر مناطق “هزاره‌نشین و تاجیک‌نشین” بوده است.

سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل هم‌چنان گفته که یوناما از وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان خواسته تا زنان بازداشت شده را آزاد کند.

استفان دوجاریک در پاسخ به پرسشی افزوده که یوناما از محدودیت‌های اعمال شده بر زنان در افغانستان نگران است و می‌ترسد که این محدودیت‌ها باعث به حاشیه رانده شدن بیش‌تر زنان افغان و افزایش خشونت خانوادگی شود. «یوناما از محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان نگران است که مبدا این محدودیت‌ها زنان را بیش‌تر به حاشیه براند و باعث افزایش خشونت‌های خانوادگی شود».

گفتنی‌ست که طالبان در این اواخر به بازداشت زنان و دختران، به دلیل «رعایت‌نکردن حجاب مورد نظر شان» اقدام کرده‌اند. پیش از این تعدادی از زنان معترض را بنابر اعتراض در برابر سیاست‌های شان، بازداشت و زندانی کرده‌اند.

باوجود اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده‌ سازمان‌های مختلف بین‌المللی در برابر سیاست‌های طالبان بر زنان و خواست‌ها مبنی بر لغو این محدودیت‌ها، طالبان نه تنها که این فرمان را لغو نکرده‌اند؛ بلکه در ماه پسین با بازداشت دختران به بهانه‌ی حجاب شان این محدودیت‌ها را تشدید نیز کرده‌اند. 

پس از این اقدام طالبان، بسیاری از خانواده‌ها به دختران شان اجازه‌ی بیرون شدن از خانه‌ را نمی‌دهند. از سوی هم دختران جوان نیز از ترس بازداشت شدن توسط طالبان خود خانه‌نشین شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان باوجود که در ابتدا بازداشت دختران به دلیل پوشش شان را تایید کرده بود؛ اما پس از نشر گزارش یوناما آنرا رد کرد. 

محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز پس از افزایش انتقادها گفت که زنان بازداشت شده در کابل گدا بودند و پس از بازداشت، رها شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا