محدودیت‌های طالبان عامل بحران بهداشت زنان در افغانستان

لیدا بارز

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارشی می‌گوید که وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان و دختران، دست‌رسی به مراقبت‌های بهداشتی را نه تنها با مشکل مواجه کرده بلکه سلامت آنان را نیز به‌خطر انداخته است.

این نهاد حقوق بشر امروز دوشنبه، ۲۳ دلو با نشر گزارش تازه‌ای در برگه‌ی اکس این نهاد، گفته است که ممنوعیت‌های آموزشی، باعث کم‌بود کارکنان بهداشتی زن، در آینده‌ خواهد شد.

در این گزارش هم‌چنان آمده است که از دست دادن کمک‌های بشر دوستانه‌ای کشورهای خارجی، به سیستم مراقبت‌های صحی و بهداشتی افغانستان آسیب زده، سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از مراقبت‌های پزشکی ناکافی را افزایش داده است.

دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنین خواسته است تا در نشست فرستاده‌ی ویژه در دوحه در ۱۸ فبروری ۲۰۲۴، باید ضمن حمایت از منابع برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی و خدمات ضروری مانند بانک‌داری، مدیریت آب و برق، سوء استفاده‌های طالبان را نیز محکوم کند.

فرشته عباسی، پژوهش‌گر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش گفته است: «از دست رفتن کمک‌های توسعه‌ای خارجی و نقض حقوق بشر توسط طالبان، باعث بحران فاجعه‌بار بهداشتی در افغانستان شده است که به طور نامتناسبی به زنان و دختران آسیب می‌رساند. طالبان به شدت مانع ارایه‌ یا دست‌رسی زنان به مراقبت‌های صحی شده‌اند، در حالی‌که هزینه‌های درمان و دارو، مراقبت را برای بسیاری از شهروندان افغانستان دور از دست‌رس قرار داده است.»

خانم عباسی، با اشاره به نشست چند روز آینده در دوحه، از دولت‌ها می‌خواهد تا مقام‌های طالبان را تحت فشار قرار دهند تا محدودیت‌هایی را که مانع دست‌رسی مردم به مراقبت‌های بهداشتی می‌شود، از جمله ممنوعیت‌های آموزشی و اشتغال زنان را حذف کنند.

در همین حال، دید‌ه‌بان حقوق بشر تاکید می‌کند که اقدامات محدودکننده‌ی طالبان، بحران صحی مردم افغانستان را به طور فزاینده‌ای در برابر سوءتغذیه‌ی شدید و بیماری‌ها دامن زده است.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است که بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، ۲۳.۷ میلیون نفر از جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشردوستانه‌ی جامعه‌ی جهانی نیازمند خواهد شدند. 

به‌گفته‌ی دیده‌بان حقوق بشر، ممنوعیت کار زنان در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی توسط طالبان با ایجاد موانع بیش‌تر برای ارایه‌ی کمک‌ها، بحران بشری در کشور را تشدید کرده است.

در بند دیگر این گزارش آمده است که طالبان به داکتران مرد هشدار داده‌اند که زنان بیمار را معاینه نکنند.

گزارش همچنان گفته است که در میان کسانی‌که بیش‌تر از بحران صحی افغانستان آسیب دیده‌اند، افراد دارای معلولیت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا