یوناما: جهان در توان‌مند سازی زنان افغانستانی تلاش کنند

لیدا بارز

روزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته است توان‌مندسازی زنان و دختران در علم در افغانستان نیمی از ظرفیت کشور برای رسیدگی به چالش‌های مبرم مانند تلاش‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی و توسعه‌ی پایدار را فراهم می‌سازد.

یوناما این اظهارات روزا اوتانبایوا را در روز جهانی «زنان و دختران در علم»، روز یک‌شنبه ۱۱ فبروری، در برگه‌ی اکس این نهاد، نشر کرده است. 

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، گفته است: «در روز جهانی زنان و دختران در علم و یوناما هر روز، در کنار زنان و دختران افغانستان که برای آموزش، از جمله در زمینه‌ی علوم، برای مقابله با چالش‌های ملی و جهانی تلاش می‌کنند، می‌ایستیم.»

هم‌زمان با این روز، روزا اوتانبایوا، خاطر نشان کرده است که جهان نه تنها امروز بلکه همه روزه برای توان‌مندسازی زنان و دختران در افغانستان تلاش کنند.

از سوی هم دیروز، سفارت امریکا برای افغانستان، بر توان‌مندسازی زنان و دختران افغانستانی در عرصه‌ی علم تاکید کرده و می‌گوید که توان‌مندسازی زنان و دختران در علم آینده‌ی افغانستان را روشن‌تر می‌سازد.

روز جهانی زنان و دختران در علم در حالی فرا رسید که در افغانستان، میلیون‌ها دختر بالاتر از صنف ششم از حق آموزش و رفتن به مکتب، محروم‌اند. محرومیت دختران، چالش‌های زیادی روحی و روانی را به آنان وارد کرده است. 

علاوه‌ بر این، سفارت امریکا برای افغانستان که از قطر فعالیت می‌کند، با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس به مناسبت “روزجهانی زنان و دختران در علم” گفته است که  اگر به زنان و دختران افغانستانی فرصت داده شود، به اندازه‌ی دیگران در عرصه‌ی ساینس توانایی دارند.

طالبان پس از روی کار آمدن مجدد شان، فرمان منع آموزش دختران را صادر کردند. فرمانی که در این دو سال با واکنش‌های در داخل و خارج از کشور همراه بوده است. امأ طالبان تاکنون پاسخ روشنی در این مورد نداده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا