اعتراض زنان به دعوت طالبان در نشست دوحه

حدیث حبیب‌یار

شماری از زنان معترض افغانستانی در کشور آلمان در اعتراض به دعوت سازمان ملل از طالبان به منظور شرکت در نشست دوحه، می‌گویند که هرگونه ملاقات سازمان ملل با طالبان حمایت از این گروه و خلاف خواست‌های مردم افغانستان به‌ویژه زنان می‌باشد.

تمنا زریاب پرپانی، فعال حقوق زن و یکی از بانوان معترض در کشور آلمان، امروز ۲۳ دلو در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش از یک حرکت اعتراضی در واکنش به دعوت نماینده‌ی طالبان در نشست دوحه، خبر داد.

تمنا پریانی می‌گوید که ملاقات سازمان ملل با طالبان در قطر یا هر کشور دیگری به نوعی حمایت از این گروه است.

بانو پریانی گفت: “این ملاقات علیه خواست‌های مردم افغانستان به‌ویژه زنان است. و این دعوت سازمان ملل حمایت از این گروه قاتل (طالبان) می‌باشد.”

قرار است نشست دوحه در باره‌ی وضعیت افغانستان در روزهای یکشنبه و دوشنبه (٢٩ و ٣٠) دلو برگزار شود.

با این حال سازمان ملل متحد برای برگزاری این نشست، رای‌زنی‌های دیپلماتیک خود را در اروپا و آسیا آغاز کرده است. در این نشست چهار مرد و دو زن از جامعه‌ی مدنی حضور خواهند داشت.

در جریان چند روز گذشته نماینده‌گی‌های این سازمان در برخی از کشورها گفت‌وگوهایی را با نماینده‌گان شماری از کشورها انجام داده‌اند. 

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در بروکسل گفته که میزبان نماینده‌گان ۱۰ کشور بوده که با آنان در مورد نشست دوحه گفت‌وگو شده است. 

همزمان هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد به افغانستان سفر کرده و با مقام‌های طالبان و نماینده‌گان دیپلماتیک دیدار کرده است.

از زمانی‌که طالبان نیز از دعوت خود در این نشست خبر دادند. همواره سازمان ملل متحد با انتقاد‌های جریان‌های سیاسی مخالف طالبان از عدم مشورت در مورد این نشست با آن‌ها روبرو است.

این در حالی‌ست که چند روز پیش برخی از زنان معترض نیز با فرستادن نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل، خواستار حضور نمایندگان زنان در این نشست شده‌اند.

آنان با نشر ویدیویی از تجمع اعتراضی‌شان در یک مکان نامشخص گفتند که سازمان ملل باید بجای دعوت از طالبان در نشست دوحه، به فکر محاکمه‌ی سران این گروه به دلیل نقض حقوق بشری زنان و مردم افغانستان، باشد. 

این بانوان معترض هم‌چنان تاکید کردند که هیچ‌کسی در هیچ نشستی و موقعیتی در مسیر مشروعیت‌بخشی به طالبان از زنان افغانستان و زنان معترض نمایندگی‌ کرده نمی‌تواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا