مهاجران برگشته از پاکستان؛ ۴۸ درصد آنان زنان هستند

آی‌نور سعیدپور

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که پس از آغاز اخراج اجباری مهاجران افغانستانی بدون اسناد از پاکستان در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ تا ۱۳ جنوری سال جاری میلادی، ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ نفر از آن کشور به افغانستان بازگشته‌اند‌. این رقم عمدتاً شامل بازگرداندن اجباری بوده است.

بر اساس امار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۸ درصد از مهاجران و پناه‌جویانی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، زنان هستند.

سازمان جهانی بهداشت روز (یک‌شنبه، ۱۵ دلو) با نشر گزارش جدید خود گفته است که تعداد عودت کنندگان از ایران نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته و بیش از ۸۷ هزار تن تنها در دسامبر ۲۰۲۳ به افغانستان بازگشته است.

سازمان جهانی بهداشت، در گزارش جدید خود گفته است که از اول نوامبر سال ۲۰۲۳ تا ۲۷ جنوری سال ۲۰۲۴ به ۲۷۲ هزار و ۱۳۳ نفر از مهاجران و پناه‌جویان بازگشت‌کننده از پاکستان خدمات صحی ارایه کرده است.

بر اساس گزارش این نهاد، ۹۸ هزار و ۱۷ نفر از افرادی که خدمات صحی دریافت کرده‌اند زنان و ۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر آنان کودکان دختر بوده‌اند‌.

این نهاد گفته است که خدمات صحی ارایه‌شده به این افراد شامل مراقبت‌های صحی اولیه و ثانویه، سلامت روان، حمایت روانی-اجتماعی، ایمن‌سازی و مراقبت در برابر تروما است.

این نهاد هم‌چنان گفته است که بر اساس یک نیازسنجی شش‌ماهه، برای رسیدگی به مهاجران و پناه‌جویان بازگشت‌کننده از پاکستان ۱۰ میلیون دالر کمک درخواست کرده بود که تا اکنون تنها ۵۰۰ هزار دالر از این کمک را دریافت کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که اکنون برای رسیدگی به مهاجران و پناه‌جویان افغانستان با شکاف بودجه‌ی ۹.۵ میلیون دالری مواجه است.

پیش از این نیز بخش زنان سازمان ملل در گزارشی گفته بود که اخراج اجباری مهاجران زن از پاکستان آنان را در معرض فشار و خطرهای ناشی از وضعیت نامطمین در افغانستان قرار داده است.

گفتنی‌ست که دولت پاکستان، در ماه  نوامبر ۲۰۲۳، دستور اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی بدون مدرک را صادر کرد. این روند از اول نوامبر آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان یا «یوناما» نیز در یک گزراش گفته است که اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان، فعالان حقوق زن را در معرض تعقیب قرار خواهد داد. یوناما هم‌چنان نگرانی خود را از زنان بازگشت‌کننده ابراز کرده است که پس از بازگشت با نقض حقوق بشر در افغانستان روبرو می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا