زنان گیاه‌خوار، بیش‌تر در خطر ابتلا به عوارض بارداری قرار دارند

آی‌نور سعیدپور

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که زنان گیاه‌خوار بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به عوارض بارداری نظیر فشارخون بالا،‌ تورم و سردرد (پره اکلامپسی) قرار دارند. هم‌چنان، نوزادان زنان گیاه‌خوار به کم‌بود وزن دچار استند.

تحقیقات دانشگاه کپنهاگ که در مجله‌ی زنان و زایمان اسکاندیناوی منتشر شد، نشان می‌دهد نوزادانی که از مادران گیاه‌خوار متولد می‌شوند به طور متوسط ​​نیم پوند (۲۲۰ گرم) وزن کم‌تری [از وزن طبیعی نوزادان دیگر] دارند.

بر اساس این تحقیق، پژوهش‌گران داده‌های ۶۶ هزار و ۷۳۶ زن باردار را در دانمارک بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ تجزیه‌و‌تحلیل کردند. از این میان، ۶۵ هزار و ۸۷۲ زن همه‌چیزخوار [انواع گوشت‌ها و گیاهان] بودند، ۶۶۶ نفر ماهی و مرغ هم در رژیم غذایی‌شان داشتند، ۱۸۳ نفر گیاه‌خوار بودند، و ۱۸ نفر هم نفر وگان (تنها گیاه‌خوار) هستند.

طبق بررسی آنان، وزن کم نوزادان احتمالا با کم‌بود پروتین مادران مرتبط است.

محققان می‌نویسند: «مصرف ریزمغذی‌ها نیز در بین وگان‌ها به میزان قابل توجهی کم‌تر بوده؛ اما زمانی‌که مکمل‌های غذایی در نظر گرفته شد، تفاوت عمده‌ای مشاهده نشد.»

طبق یافته‌های آنان، مادرانی که ماهی و مرغ مصرف می‌کنند، به طور متوسط ​​نوزادانی 0.03 پوند (۳۰۰ گرم) وزن کم‌تر نسبت به همه چیزخواران دارند.

بر اساس این پژوهش دوره‌ی بارداری زنانی که از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کردند، پنج روز (5.2 روز) طولانی‌تر بوده است.

دلیل انجام این پژوهش، افزایش چشم‌گیر شمار افزادی‌ست که در سال‌های اخیر از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کند.

پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که روزانه حدود 70 گرم پروتئین مصرف کنند.

هم‌چنان به زنان باردار وگان و گیاه‌خوار توصیه می‌کنند که از آهن و ویتامین B12 که در گوشت و ماهی موجود است و ویتامین D، کلسیم و ید به اندازه کافی دریافت کنند.

بر اساس گزارش، عوارض ناشی از بارداری در ایالات متحده آمریکا بر حدود پنج تا هشت درصد نوزادان تاثیر می‌گذارد. بیانسه، خواننده پرآوازه، و کیم‌ کارداشیان، چهره مشهور هالیوود، از افراد مشهوری‌اند که با عوارض ناشی از بارداری درگیر بوده‌اند.

این بیماری پس از هفته بیستم بارداری با فشار خون بالا و سطح بالای پروتین در ادرار مشخص می‌شود.

پراه‌کلامیسی، می‌تواند عمل‌کرد کلیه و کبد را مختل کند. لخته‌زایی خون را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ایجاد مایع در ریه‌ها، تشنج و در موارد شدید می‌تواند باعث مرگ مادر و نوزاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا