هم‌بنیان‌گذار انجمن نجومی کیهانه: زنان و دختران افغانستان خاموش ننشینند

در شانزدهمین المیپاد بین‌المللی اختر شناسی و اختر فیزیک در لهستان پولند؛ طرح افغانستان اول شد.

آمنه کریمیان، هم‌بنیان‌گذار انجمن نجومی “کیهانه” و تنها اشتراک کننده از افغانستان اعلام کرده بود که افغانستان برای نخستین بار در المپیاد بین‌المللی اخترشناسی و اخترفزیک (IOAA) اشتراک و مقام‌ نخست را کسب کرده است.

درمورد چگونگی اشتراک در این دور‌ از المپیاد گفتگوی داشتیم با بانو کریمیان که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: نخست معرفی از خود داشته باشید و در مورد تحصیلات تان نیز برای ما بگویید.

پاسخ: آمنه کریمیان هستم، فارغ‌التحصیل از دانشکده انجینیری دانشگاه هرات در سال ۲۰۱۷، و حالا میشه گفت منجم یا ستاره شناس آماتور و‌ یکی از بنیان‌گذاران انجمن خصوصی کیهانه هستم.

پرسش: در مورد انجمن خصوصی کیهانه برای مان بگویید.

پاسخ: انجمن خصوصی نجومی کیهانه را من و سهیل کریمی در سال ۲۰۱۸ تاسیس کردیم و از آن زمان به فعالیت‌ها آغاز کردیم، دست‌آورد‌های زیادی طی این مدت داشتیم و دستاورد اخیری که ما طرح ما در المپیاد بود، ما فعلن ۱۵۰ عضو داریم که در بخش‌ها و کمیته‌های مختلف در حال فعالیت هستیم.

پرسش: گفتید قبلن هم دستاورد‌های داشتید، میشه از دستاورد‌های گذشته تان نیز برایم بگویید.

پاسخ: بلی، دست‌آورد‌های که ما داشتیم در سال ۲۰۲۱، در ماه جون، ما برگزیده طرح تلسکوپ برای همه از طرف اتحادیه بین‌المللی نجوم شده بودیم از بین ۲۲۵ گروه و ۵۴ کشور جهان و چند هفته بعد از آن افغانستان سقوط کرد، همان وقت هم ما رسانه‌ای شده بودیم و دست‌آورد‌های خورد ریزه دیگر هم داشتیم از جمله چهار طرح ما در مسابقه نقاشی اتریش از بین ۱۷ طرحی که انتخاب شده بود‌ چهار طرح از ما بود که یک طرح ما سوم شد. و دست‌آورد‌های دیگری هم که داشتیم این است که خودم هماهنگ‌ کننده‌ی ملی از طرف سازمان فضانوردان بدون مرز و سازمان هفته‌ی جهانی فضا هستم و در پنج شهر آسپانیا از جمله مادرید که سازمان فضایی اروپا است و همچنان بزرگترین افلاک نمای برلین دعوت شدم کنفرانس دادم و در اولین افلاک نمای برلین عضو هستم.

پرسش: چگونه وارد رقابت‌های شانزدهمین دور المپیاد بین‌المللی اختر شناسی و اختر فیزیک شدید؟

پاسخ: المپیاد یک رقابت بین‌المللی است که همه ساله برگزار می‌شود و امسال ما هم خواستیم اشتراک کنیم ولی وقت از ثبت نام گذشته بود ولی در نهایت مه اشخاص را پیدا کردم با آن‌ها ارتباط گرفتم صحبت کردم، با هیات المپیاد تا اینکه افغانستان هم بعد از گفتگوی فراوان شامل المپیاد شد.

پرسش: در مورد طرحی که ارایه کرده بودید برایم معلومات دهید.

پاسخ: طرحی که ما داده بودیم طرحی بود که یک دختر کتاب دستش است، تلسکوپ اش شکسته شده در حال دویدن و ترس است، چون در افغانستان معمولا کتاب‌ها پاره می‌شود و در مقابل یک دختر دیگر است و نوشته است جهان موازی در یک آیینه که مثلن می‌خواهد به فضا برود، لباس فضایی به تن‌اش است، به یک نوعی شرایط زنان و دختران افغانستان را یک مقایسه با شرایط جهانیان داشتیم که ما در این شرایط که داریم باز هم می‌خواهیم پیشرفت کنیم و درس بخوانیم، چون در طرح ها داستان یک سال گذشته خود را ما باید بیان کنیم و در افغانستان چون ما به صورت انلاین فعالیت داشتیم و حضوری نبود، همچین طرحی ساختیم و در کنارش داستان و تاریخ کیهانه نیز نوشته شده بود که همه این‌ها طرح را تشکیل می‌داد.

پرسش: از بین چند کشور طرح کیهانه از افغانستان مقام اول را گرفت؟

پاسخ: در قسمت طرح از میان ۵۳ کشور مقام اول را گرفتیم المپیاد بیشتر محورش روی مدال گرفتن است که مدال می‌دهند و همچنان تقدیر نامه و یک قسمت کوچک از آن بهترین طرح است که افغانستان مقام‌ اول را گرفت.

پرسش: انجمن کیهانه چند عضو دارد، بیشتر از کدام ولایت‌ها هستند؟

پاسخ: این انجمن ۱۵۰ عضو دارد فعلن که ما در هفته‌ی فضایی تابستان امسال پنجاه عضو بیشتر گرفتیم، از نو‌ نهالان ۹ تا ۱۵ سال برای اولین بار و قرار است عضو گیری جدید داشته باشیم بخاطر المیپاد، اعضای کیهانه از ولایت‌های مختلف افغانستان هستند، بیرون یا در داخل افغانستان، یعنی کاملن پراکنده هستند، و ۷۵ درصد اعضای کیهانه را دختران تشکیل می‌دهد.

پرسش: کیهانه ۱۵۰ عضو دارد، چرا تنها شما به نمایندگی از افغانستان در این دور از المپیاد شرکت کردید؟

پاسخ: المپیاد همه ساله در یک کشور برگزار می‌شود که امسال در لهستان بود، با وجودیکه اعضای ما در کشور سوم حتی رفته بودند و در کشور‌های دیگر همچنان ساکن بودند ولی کشور لهستان با وجودی که از طرف سازمان فضایی اروپا از طرف منجمان اسپانیا، منجمان آلمان حتی خود هیات المپیاد، فشارهایی به روی دولت لهستان یا پولند وارد شد، باز هم ما نتواستیم از بین ۵۳ کشور جهان ویزا بگیریم و چون مه در کشور آلمان هستم و بدون ویزا میتوانم سفر کنم به پولند در آنجا اشتراک کردم. اگر شاگردان ما میتوانستند به المپیاد اشتراک کنند از نظر من شاید حداقل می‌توانستند مدال آور شوند برای افغانستان. به دلیل ملاحظات سیاسی پولند ویزا صادر نکرد و بقیه تیم از امتحانات و حضور در مراسم اعلام‌ برنده‌‌گان در ۲۰ آگست بازماندند.

پرسش: چه فکر می‌کنید در شرایط فعلی که همه زنان و دختران در افغانستان، زیر بار محدودیت‌های شدید زندگی می‌کنند و از کار و تحصیل محروم هستند این دست‌آورد چقدر امیدوار کننده است؟

پاسخ: در شرایط فعلی من فکر می‌کنم بلی این می‌تواند یک دست‌آورد خوب باشد برای افغانستان، اما ما انتظار داریم سال‌های بعد بتوانیم مدال بگیریم،  این‌که مردم افغانستان را امیدوار کرد، این‌که همه شاد شدند، این‌که یک تلنگر بود برای همه که خود را تکان دهند و این که راهی باز بشه تا ما سعی کنیم به تک تک خانه‌های افغانستان بجای رقابت‌های ناسالم رقابت علم بیاوریم، فکر می‌کنم شروع قدم‌های اولیه خوبی است و انتظار دارم موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم، بخاطریکه ما هنوز در قدم‌های اول هستیم و راه ما خیلی طولانی است.

پرسش: انجمن‌ نجومی کیهانه پس از کسب این جایزه، قرار است دیگر چه کار‌هایی انجام دهد؟

پاسخ: قرار است به المپیاد بعدی اشتراک کنیم، کانال یوتیوب به زودی آغاز به کار می‌کند از طرف کیهانه و آموزش علم نجوم را به عنوان منبع معتبر ملی افغانستان آغاز خواهیم کرد و میخواهیم‌ علم نوین جهان که فعلن قدرت‌های دنیا بر سر آن می‌چرخد در افغانستان گسترش دهیم. چون من گذشته‌گان را مقصر وضعیت افغانستان می‌بینم نمی‌خواهم آینده‌گان چنین فکری در مورد ما کنند که چرا هیچ‌کاری برایشان نکردیم. افغانستان فعلن غنی ترین کشور فقیر جهان است همه منابع را دارد ما می‌توانیم صنعت در افغانستان را پیشرفت دهیم ولی متاسفانه آگاهی نداریم و همین نا آگاهی شرایط امروز را بوجود آورده است.

پرسش: در نهایت پیام تان به زنان و دختران در داخل افغانستان چیست؟

پاسخ: پیام من به زنان و دختران افغانستان این است که در هر شرایطی هرطوری که شده خاموش ننشینیم، شروع کنیم به خاطرات نویسی، شروع کنیم به حرفه‌آموختن، امروز انتزنت وجود دارد می‌توانیم موضوعات دیجیتالی بیاموزیم، می‌توانیم طراحی وبسایت بیاموزیم می‌توانیم خیلی از کار‌های دیگر را با همین انترنت انجام دهیم ولی خاموش ننشینیم، از خانواده‌ها می‌خواهم امروز که دروازه‌های علم بسته شده خودشان به فرزندان خود آموزش بدهند. خود را زنده و با امید نگه‌داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا