واکنش ها به توییت پر حاشیه رینا امیری پس از نشست دو روزه‌ی قطر

رینا امیری، نماینده‌ی ویژۀ ایالات متحده‌ی امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان گفته است، برای جلوگیری از محدودیت‌های شدید در‌ امور بشری، به‌ویژه زنان و دختران در افغانستان،‌ با طالبان‌ گفت‌وگو‌ کرده است.

خانم امیری پس از دیدار دو روزه با مقام‌های طالبان‌ در قطر هدف از این دیدار را “پس از اصرار گسترده‌ی افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان”،  در توییت خود گفته است. 

این توییت نماینده امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان با واکنش‌های تند فعالان حقوق بشر، جنبش‌های اعتراضی زنان، کاربران در شبکه‌های اجتماعی و شهروندان کشور روبرو شد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی پرسیده اند آیا “اصرار گسترده برای ضرورت تعامل با طالبان” وجود دارد؟ 

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: “امريكا! دفاع از حقوق بشرو حقوق زنان در افغانستان بسيار بعيد است 

او براي اهداف خود كار مي‌كند نه براي حقوق زنان و يا  حقوق بشر، نمي‌دانم ما چه وقت مي‌توانيم كه سرنوشت خود و وطن خود را  بدست بگيريم.”

کاربر دیگری نیز نوشت که: “چيزي که عیان است‌ چه حاجت‌ به‌ بيان است‌ همانطور که در گذشته  خانم‌ فوزیه کوفی و خانم‌ سهرابی و دیگران با طالب نشستند  تبادل نظر نمودند مهمانی‌های مجلل خوردند و عکس‌های یادگاری گرفتند حالا هم دوستان دیگر شان به‌ عنوان نماینده زن  افعان اين پروسه را طی می‌کنند مگر همه فریب است‌ و ریا مردم‌ افعانستان بايد خود بیدار شوند.”

مدافعان حقوق‌ زن نیز امیری را لابی‌گر خوانده و گفته‌اند زنان به هیچ ‌وجه تعامل با طالبان را نمی‌پذیرند.

ژولیا پارسی مدافع حقوق زنان گفته است “زنی که با طالبان تعامل کند نماینده‌ی آنان نیست.”

حمیرا قادری نویسنده و فعال حقوق زن نیز نوشته است خواست مدافعان حقوق بشر عدم تعامل با طالبان است اما امیری این خواست را دست‌کاری کرده است.

در همین حال شماری از شهروندان معترض افغانستان که اکنون در پاکستان به‌سر می‌برند، در واکنش به اظهارات رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر می‌پرسند که کدام طیف از زنان، به‌ویژه زنان معترض به خانم امیری وکالت داده که به نمایندگی از زنان افغانستان با طالبان گفت‌وگو کند؟

معترضین با نشر اعلامیه‌ای از خانم امیری پرسیده‌اند که “آیا شما لابی‌گران طالبان، انجو‌سالاران و پروژه‌بگیران را نمایندگان زنان افغانستان می‌دانید؟”

فعالان مدنی و حقوق بشر نیز با نشر بیانیه‌ای اظهارات امیری را شرم‌آور، کلی‌گویی، گمراه کننده و در تضاد با خواست‌های شهروندان کشور خوانده‌اند.

زنان و دختران جنبش‌های اعتراضی نیز با نشر بیانیه‌ها و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی با رد گفته‌های امیری آن‌را کذب و زن‌ستیزانه خوانده اند.

این نگرانی ها با واکنش مقام‌های آمریکا در سازمان ملل روبرو شد.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل متحددر نشست خبری در سازمان ملل گفت که آن‌ها فشار بر طالبان را ادامه خواهند داد.

گرینفیلد، افزود که ایالات متحده طالبان را به‌ رسمیت نخواهد شناخت.

وی تصریح کرد: “باید به دختران افغان اجازه داده شود تا به مکتب بروند و زنان افغان سر کار بازگردند. نه طالبان را به رسمیت میشناسیم و نه از آن‌ها حمایت می‌کنیم.”

دیدارهای پرحاشیه فرستاده‌های امریکا و هیات طالبان در دوحه روز گذشته به پایان رسید. دو طرف در اعلامیه‌های جداگانه گفته‌اند که روی اعتماد‌سازی، مساله‌های حقوق‌‌بشری و اقتصادی و نیز مبارزه با مواد‌مخدر گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در اعلامیه‌ای پایانی این نشست‌ها گفت که هیات شامل توماس وست و رینا امیری در مذاکرات دوحه مواردی را شناسایی کرده‌اند که در حمایت از افغان ها باعث ایجاد اعتماد می‌شود.

اما وزارت خارجه طالبان نوشت که در این نشست روی اعتماد‌‌سازی میان طالبان و آمریکا و برداشتن گام‌های عملی در این راستا بحث و گفت‌وگو شده است.

این در حالی‌ست که هیات امریکایی پیش از این با مقام‌های طالبان در دوحه دیدارهایی داشته است، اما این دیدارها به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و طالبان روز به روز محدودیت‌ها بر تحصیل و کار زنان را افزایش دادند.

جامعه جهانی نیز همواره طالبان را به نقض حقوق بشر از سوی طالبان متهم کرده اما طالبان با رد این ادعاها گفته اند از حقوق‌ زنان و دختران حمایت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا