واکنش نهادهای حقوق بشری به سرکوب اعتراض زنان آرایشگر در کابل

نهاد حقوق بشری به “فریدم‌نو”  (Freedom Now) در واکنش به سرکوب اعتراض آرایشگران زن در کابل گفته است که حذف زنان افغانستان از جامعه باید پایان یابد.

این نهاد روز گذشته (چهارشنبه، ۲۸ سرطان) با نشر ویدیویی از اعتراض آرایشگران زن در صفحه‌ی رسمی توییتر خود، نوشته است که طالبان این اعتراض را با خشونت برهم زده‌اند.

“فریدم‌نو” با اشاره به وضعیت زنان افغانستان در دو سال اخیر گفته است که که زنان شجاع افغانستان به مدت دو سال علیه ظلم و ستم طالبان اعتراض می‌کنند، با یورش، شکنجه و زندانی‌شدن مواجه شده‌اند.

در عین حال دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در واکنش سرکوب اعتراض آرایشگران گفته است که گزارش‌ها در مورد “سرکوب خشونت‌آمیز” اعتراض مسالمت‌آمیز آرایشگران زن “عمیقا نگران‌کننده” است.

یوناما در توییتی نوشته است که شهروندان افغانستان حق ابراز عقیده بدون مواجه‌شدن با خشونت را دارند و طالبان باید این نکته را رعایت کنند.

یوناما مسدودکردن آرایشگاه‌های زنانه را “آخرین انکار حقوق زنان” توسط طالبان در افغانستان دانسته است.

شماری از آرایشگران زن روز گذشته علیه ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در کابل دست به اعتراض زدند، اما این اعتراض با سرکوب طالبان مواجه شده و شماری از زنان معترض نیز بازداشت شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا