فقر، تنگ‌دستی و افزایش چالش‌های اقتصادی در میان زنان کارگر در ولایت هرات

چنانچه‌ تمام کارگران در اقشار مختلف و به خصوص زنان کارگر همچنان از مشکلات مالی، نقض حقوق، دستمزد کم و ذهنیت جنسیت‌گرایی رنج می‌برند، در افغانستان، وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان، مشکلات و سختی‌های زنان کارگر افغانستانی را دو چند ساخته است.

شماری از زنان‌ کارگر سرپرست خانواده در هرات می‌گویند مشکلات اقتصادی شان روز به روز افزایش یافته و توان زندگی را از آنان گرفته است.

به‌گفته‌ی این زنان چالش‌های زندگی‌ باعث شده است از بام تا شام کنار جاده ها با کار زیاد و در‌آمد اندک کار کنند.

جاهده با دو فرزند اش کنار یکی از جاده ها دست‌فروشی می‌کند.

می‌گوید که روزانه تا پنجاه افغانی در‌آمد دارد و نمی‌تواند شکم فرزندانش را سیر کند.

“شوهرم در اردوی ملی پاهایش را از دست داد و توان کار کردن را هم ندارد، دخترم ۴ساله و پسرم ۹ ساله است.” 

“به من گدا خطاب می‌کنند اما مجبور هستم، کنار جاده با هزاران مشکلات ساعت ها نشسته هستم و حد‌ اکثر در‌آمد من پنجاه تا صد افغانی در روز است.”

سیما یکی دیگر از زنان کارگر در هرات است که از صبح تا دیر وقت شب بوت پاک می‌کند.

در حالی که با انگشتانش روی زمین می‌کشید برایم گفت: “در موسسه خارجی صفا کاری می‌کردم، بعد از آمدن طالب‌ها موسسه بسته شد و بیکار شدم. شوهرم در یک حادثه ترافیکی قطع نخاع شده و فلج است. سه دختر دارم و پسرم در ولسوالی اوبه به جرم سرباز بودن از طرف طالبان شش سال پیش شهید شد . سه طفل او را نیز سرپرستی میکنم. ۹ نفر را باید خرج بدهم با روزانه چهل یا پنجاه افغانی در‌آمد، مردم هم اقتصاد شان ضعیف است و کسی توان کمک ندارد. بار ها به فکر خودکشی و رهایی از این همه درد شدم اما دلم به فامیل می‌سوزد از گشنگی می‌میرند من نباشم.”

نزدیک به دو سال از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد. طالبان حضور زنان بیرون از خانه  را عامل گسترش فحشا می‌داند،  و این تناقض در مقررات سختگیرانه و تبعیض‌آمیز طالبان به از دست رفتن فرصت‌های شغلی، افزایش فقر و فروپاشی نظم و اقتصاد خانواده‌ها منجر شده است.

پیش از این سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده بود حدود نیم میلیون نفر در افغانستان پس از سلطه طالبان و به خاطر تغییر در مدیریت، بحران اقتصادی و محدودیت بر کار زنان شغل خود را از دست‌ داده‌اند.

در این میان، به واسطه وضع محدودیت بر کار زنان از سوی طالبان، سهم زنان از بیکاری بیشتر از پیش شده و بر اساس گزارش ها حدود صد هزار کارمند زن بیکار شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا