قربانیان زردی سیاه در هرات: اطلاع‌رسانی در مورد این مریضی وجود ندارد

از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴۶ واقعه‌ی هیپاتیت b و یا بیماری زردی سیاه در هرات به ثبت رسیده است.

شماری از شهروندان و قربانیان هیپاتیت در هرات از افزایش این بیماری ساری ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته‌ی‌ آنان اگر مسوولان بهداشتی برای کنترول این بیماری مبارزه نکنند مبتلایان آن افزایش یافته و تهدید جدی خواهد بود.

این شهروندان با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی درست از سوی مسوولان می‌گویند برای کاهش این بیماری باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.

سیما ابراهیمی یک تن از مبتلایان زردی سیاه در هرات می‌گوید که از شهرستان کهسان برای تداوی به مرکز شهر هرات آمده است. وی می‌گوید به دلیل نبود مرکز‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی در کهسان بیماری‌اش شدید شده و اکنون توان تداوی را ندارد.

سیما گفت: “به دلیل ایکه در باره زردی سیاه معلومات نداشتم به قصه تداوی خو نشدم، با استفاده از دارو های خود سر و تداوی درد مه کم میشد نمیشد هردم داکتر بیام به شهر بلاخره دیدم به مرور زمان درد مه زیاد شد و همیته علایم که مه دارم شوهر مه و پسر مه هم گرفتن وقتی شهر به معاینه آمدیم هرسه ما گفتن زردی سیاه دارین از مه پیشرفته شده بلاخره راه طولانی، غریبی از یک طرف و نبود داکتر به ولسوالی ما مر به ای حالی رسونده که می‌بینین، اگر اطلاع رسانی درستی و کلینیک درستی می‌بود به ای روز نمی‌رسیدیم ما.”

جمیله بانوی دیگر قربانی زردی سیاه است. وی نیز از نبود اطلاع‌رسانی درست شکایت داشته ‌و می‌گوید که: “فکر می‌کردم که ای مریضی هرکس بگیره تداوی نداره و کشنده است. تا جایی که از طرف فامیل بمه می‌گفتند پنهان کن که مبتلا به ای مریضی هستی در حالی که ای مریضی سرایت میکنه و باید کسی که میگیره از دیگرا دور باشه. مه شکر تداوی کردم رو به خوب شدن هستم، از داکتر صاحبا و کسایی که به ای بخش کار میکنن خواهش می‌کنم به مردم خبر رسانی کنند چون هربار داکتر میام می‌بینم تعداد مریض‌ها زیاد است.”

شهاب ابراهیمی مسوول یکی از لابراتوار‌ ها می‌گوید مردم در مورد بیماری زردی سیاه معلومات ندارند و مسوولان بهداشتی در هرات این وظیفه را دارند که برای مردم در مورد این بیماری ساری معلومات دهند.

“ بری معاینه زردی سیاه زیاد نزد ما مراجعه می‌کنند که گاهی مثبت و گاهی منفی میشه و بیشتر کسانی که نتیجه تست های شان مثبت میشه مردم اطراف هرات هستند که در مورد این بیماری معلومات ندارند و وظیفه مسوولین بهداشتی است که به مردم معلومات ارایه کنند.”

از سوی هم پزشکان می‌گویند که بیماری زردی سیاه کشنده نبوده و قابل تداوی می‌باشد.

همایون واحدی، متخصص بیماری‌‌های انتانی بیمارستان حوزه‌وی هرات می‌گوید ۹۵ درصد واقعات بیماری زردی سیاه قابل وقایه و تداوی بوده و کشنده نیست.

به گفته‌ی اقای واحدی: “آن عده مبتلایان زردی سیاه که مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند ویا از مریضی خود آگاهی ندارند، ممکن است جگر شان خراب شود و این موارد استثنایی است. این عده افراد وقتی متوجه می‌شوند که جگر شان 70 تا 80 درصد تخریب شده باشد و در آن صورت تداوی هم نتیجه درست نمی‌دهد.”

در همین‌حال مسوولان ریاست بهداشت هرات می‌گویند که برنامه‌های اطلاع رسانی در مورد بیماری‌های ساری خصوصا زردی سیاه همه روزه جریان دارد.

داکتر محمد آصف کبیر سخنگوی ریاست بهداشت می گوید که در بحث مسایل هیپاتیت، کارکنان در تمام مرکز‌های بهداشتی وجود دارند که بیشتر در مورد امراض و خصوصا امراض ساری برای مردم اطلاع رسانی می‌کنند.

اقای کبیر می‌افزاید که در چهار ماه اول سال ۲۰۲۳، ۶۴۶ تن به بیماری زردی که زردی سیاه شامل آن
می‌باشد در ولایت هرات مصاب و تحت مداوا قرار گرفته اند.

زردی سیاه بیماری است که به گفته داكتران به تدریج جگر را متاثر ساخته و سبب التهاب آن می شود.

تبادل خون ، استفاده از یک سرنج بطور مشترک ، مقاربت های جنسی ، استفاده از وسایل جراحی ، وسایل سلمانی ها، ظرف های مشترک غذا خوری و همچنین در جریان ولادت از مادر به نوزاد از عوامل انتقال این بیماری می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا