زنان: تفکرات غربی بهانه است، مبارزه با حقوق انسانی مردم است

به تازگی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اعلام کرده است که 15 هزار ملا برای مبارزه با تفکرات غربی در کشور استخدام می‌شوند. شماری از فعالان حقوق زن اما به این باور اند که استخدام این ملاها به بهانه‌ی مبارزه با تفکرات غربی، زمینه را برای زن‌ستیزی و تنگ کردن فضا برای فعالیت‌ها و زندگی زنان باز می‌گذارد.
اگر چه تلاش برای مبارزه با تفکرات غربی در گذشته نیز از سوی برخی از ملاامامان انجام می‌شد، اما این نخستین بار است که برای این‌کار، تعداد مشخصی استخدام می‌شوند. در نظام دموکراسی نیز شماری از ملاامامان از جمله مجیب‌الرحمن انصاری در هرات گه‌گاهی در مورد زنان و آن‌چه که آزادی و حقوق زنان در نظام دموکراسی بود به باد انتقاد می‌گرفت و واکنش‌های زیادی هم از سوی زنان را در پی داشت.
شماری از فعالان حقوق زنان نگران اند که مبادا با استخدام این ملاها فاتحه‌ی فعالیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف خوانده شود.
کبرا رضایی فعال حقوق زنان به این باور است که ایجاد گروه‌هایی که افراطیت دینی را گسترش می‌دهند و امر و نهی کنند، باعث ایجاد تنش بین دو گروه فکری می‌شود. گروهی که اعتقاد دارند دین باید در همه‌ی جزییات زندگی انسان‌ها وارد شود و گروهی که معتقد اند که دین از سیاست جدا است و هر کس می‌تواند میزان آن را در زندگی خود، خودش تعیین کند.
به باور وی از سوی دیگر این برنامه‌ها از سوی امارت اسلامی بیان‌گر این است که آنان دانش و توان حکومت‌داری ندارند.
خانم رضایی می‌افزاید آنان درگیر مسایل ابتدایی هستند که قرن‌ها پیش برای بسیاری از مردم این موضوعات حل شده است و نشان‌دهنده‌ی عمر کوتاه امارت اسلامی در افغانستان است.
«درگیری‌هایی که بر سر این موضوع ایجاد خواهد شد، عرصه را برای خود امارت اسلامی تنگ می‌کند.»
سمیه حق‌جو به این باور است که طالبان با این کار در پی ترویج هرچه بیشتر افراط‌گرایی اند.
او می‌افزاید که حق زنان از آدرس برداشت از شریعت طالبان محدودتر می‌شود.
به باور این فعال حقوق زن، استخدام 15هزار ملا، به معنای استخدام این تعداد دشمن برای مردم و آزادی مردم افغانستان است.
نسیمه جامی، از دیگر فعالان حقوق زن می‌گوید از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، تمام فعالیت‌های زنان را تحت تاثیر قرار داده است و این اقدام تازه‌ی آنان باعث می‌شود که فضا بیش از پیش برای زنان و جوانان محدود شود.
خانم جامی می‌افزاید که مردم در افغانستان مسلمان اند و همه‌ی فعالیت‌های شان در چهارچوب دین است اما طالبان افکار افراطی دارند.
وی معتقد است که دیدگاه طالبان در مورد حجاب با مردم متفاوت است و مشخص نیست که برداشت آنان از حجاب چیست.
به گفته‌ی خانم جامی: « در گذشته هم در شهر هرات گاهی طالبان نظریات عجیب و غریب در مورد نحوه‌ی پوشش زنان داشتند و حالا که قدرت به دست شان افتاده است خدا می‌داند چه کنند.»
به باور خانم جامی فرهنگ غربی در افغانستان و در میان زنان وجود ندارد و آن‌چه که طالبان می‌خواهند با آن مبارزه کنند، تمامی فعالیت‌های زنان و زندگی زنان است.
گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا