اعتراض افغانستانی‌های مقیم آمریکا و نکوهش اعمال طالبان ‌‌‌‌

شماری از پناهندگان افغانستانی در ایالت واشنگتن ایالات متحده آمریکا با شعار «زنان معترض را آزاد کنید» علیه طالبان به خیابان ریختند.

«مرگ بر طالبان» و «طالبان را به رسمیت نشناسید» از دیگر شعارهای این اعتراض‌کنندگان است‌

فریحه ایثار یکی از اشتراک‌کنندگان این اعتراضات می‌گوید طالبان زنان را فقط به خاطر صدا بلند کردن شان به بند کشیدند. به باور او، طالبان یک گروه تروریستی اند.

خانم ایثار می‌افزاید: «این تعداد از مردم امروز آمدند تا بگویند که زنان افغانستان تنها نیستند.»

یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان این تظاهرات خطاب به طالبان می‌گوید «آزادی بیان را نابود نکنید.»

او نام هر یک از دختران زندانی را گرفته و خواستار آزادی آنان است.

وی می‌افزاید که آموزش حق مسلم زنان افغانستان است.

عطیه مهربان از دیگر اشتراک‌کنندگان این تظاهرات می‌گوید که امیدوار است که این اعتراض‌ها به زنان افغانستان کمک کند تا صدای شان از سوی دنیا و به ویژه نهادهای حامی حقوق بشر شنیده شود.

گفتنی است که پیش ازین نیز تظاهراتی از سوی افغانستانی‌های مقیم فرانسه برای حمایت از زنان افغانستان و نکوهش اعمال طالبان تشکیل شده بود. در تظاهرات فرانسه نیز مردم خواهان آزادی زنان معترض کابل و جلوگیری از به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه‌ای بین‌الملل شده بودند.

از ابتدای تسلط طالبان در ماه آگوست سال2021 بر افغانستان قوانین تازه و محدودیت‌های جدید بر زنان وضع شد و شمار زیادی از زنان در شهرهای مختلف کشور در واکنش به این محدودیت‌ها تظاهرات راه‌اندازی کردند. عالیه عزیزی مدیر زندان زنانه‌ی هرات در نخستین روزهای تسلط طالبان ناپدید شد و در حالی‌که فعالان حقوق زن به این باور اند که او از سوی طالبان ربوده شده، طالبان ادعای بی‌خبری می‌کنند. مدتی بعد فروزان یکی از فعالان مدنی و اشتراک‌کنندگان تظاهرات به همراه دو زن دیگر تیرباران شد. به تازگی اما پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا پریانی از معترضان راه‌پیمایی‌های کابل به همراه سه خواهرش ربوده شده و تاکنون خبری از آنان در دست نیست.

هر چند که امیرخان متقی وزیرخارجه‌ی طالبان در نشست اسلو از بازداشت زنان معترض ابراز بی‌خبری کرد و سپس تایید کرد که آنان در بازداشت طالبان اند و افزود که در میان اعضای طالبان افراد احساساتی وجود دارد. ‌

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا