«وطن را با یک کوله‌پشتی ترک کردم، نتوانستم حتا یک تابلو‌ام را با خودم بیاورم»

 


«حاصل هفت سال تلاش و کار را در کابل گذاشتم. باید وطن را با یک کوله‌پشتی ترک می‌کردم، حتا یک تابلو ام را نتوانستم با خودم بیاورم.» بخشی از صحبت‌های نرگس خواجه‌زاده، بانوی هنرمندی که بیش از دوصد اثر نقاشی دارد. خبرگزاری بانوان افغانستان برای معرفی بیشتر با او گفت‌وگویی ترتیب داده است که‌ در ادامه می‌خوانید.

پرسش: پیشینه‌ی فعالیت تان در دنیای هنر به چه زمانی بر می‌گردد؟

پاسخ: در سال۱۳۹۳ه.ش پس از سپری کردن یک دوره‌ی آموزشی رسما شروع به کار کردم.

پرسش: شروع هر کاری با یک هدف همراه است، نرگس در دنیای هنر چه هدفی را دنبال می‌کند؟

پاسخ: از کودکی به نقاشی علاقه داشتم. و از زمانی وارد این عرصه شدم، یک هدف اساسی را دنبال می‌کنم، این‌که واقعیت‌ها را به تصویر بکشم. دوست دارم وقتی کسی آثارم را می‌بیند با دیدن آن اگر در او حسی پیدا می‌شود خیالی نباشد. از این‌رو به دنبال سوژه‌های هستم تا واقعیت باشد و آن را با همان زیبایی خالص آن به تصویر بکشم. 

پرسش: پیرو کدام سبک هستید؟ 

پاسخ: پیرو سبک واقعگرایی (ریالیزم) هستم. حس خاصی نسبت به این سبک دارم و احساس می‌کنم وقتی در این سبک وارد شدم سبب شد که آثار زیادی خلق کنم.

پرسش: چند اثر دارید؟

پاسخ: بیش از ۲۰۰ اثر دارم. اما اکنون یکی را هم با خود ندارم. مجبور شدم همه را در کابل جا بگذارم. 

پرسش: چرا تابلوهای تان را با خود ندارید، اگر مایل‌اید در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

پاسخ: پس سقوط حکومت افغانستان، من هم مانند هزاران هموطن دیگر مجبور شدم کشور را ترک کنم. روزی که کابل را ترک کردم برایم گفتند که فقط یک کوله‌پشتی می‌توانم با خودم داشته باشم؛ به این دلیل تابلوهایم که حاصل هفت سال تلاش و پشت کار‌ام بود حتا یکی را نتوانستم با خودم بیاورم.


پرسش: تاکنون نمایشگاهی هم برگزار کردید؟

پاسخ: در کابل سه نمایشگاه برگزار کردم و در کشوری که اکنون زندگی می‌کنم از وقتی آمدم فرصت این ایجاد شد تا در یک نمایشگاه چند اثری که اینجا کار کرده بودم، به نمایش بگذارم.

پرسش: استقبال از نمایشگاه‌های تان چگونه بود؟

پاسخ: از هر سه نمایشگاه استقبال بازدیدکنندگان به حدی زیاد بود که انتظارش را نداشتم و در کنار استقبال، تشویق و حمایت‌ جوانان از آثارم برایم برای ادامه‌ی کار انرژی زیادی بخشید.

پرسش: در پایان در مورد برنامه‌های آینده تان بگویید؟

پاسخ: اکنون که در خارج از کشور هستم فکر می‌کنم زمینه رشد و‌ پیشرفت در زمینه‌ی هنر نقاشی بیشتر است، از این‌رو تلاش می‌کنم تا بیشتر کار کنم و یک گالری از خودم داشته باشم و نمایشگاه‌های زیادی برگزار کنم.

ترتیب کننده: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا