برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از سوی زنان در هرات

زنان صنعت‌گر نمایشگاه‌ای با نام «ساخت افغانستان» با همکاری موسسه ودان در ولایت هرات برگزار کردند.

در این این نمایشگاه ۱۰۰ زن صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

مسوولان موسسه ودان هدف از برگزاری این نمایشگاه را بازار‌یابی برای محصولات زنان صنعت‌کار ولایت هرات عنوان می‌کنند.

محمد مسرور، مسؤول برنامه‌های مؤسسه ودان در هرات می‌گوید: این نمایشگاه برای آن عده از بانوانی برگزار شده که در خانه کار می کنند و بازاری برای فروش محصولات شان ندارند.

مسئول برگزاری این برنامه همچنان می‌افزاید؛ تلاش‌هایی صورت گرفته تا دستاوردهای این بانوان در خارج از کشور نیز به نمایش گذاشته شود.

گلیم، قالین، قالینچه‌های تزیینی، ظروف مینیاتوری‌شده، وسایل و تابلوهای تزیینی، نقاشی‌هایی از مناطق باستانی و لباس‌های محلی از جمله صنایع دستی زنان است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

شماری از زنان که صنایع دستی شان را برای فروش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات شان شاکی اند وبرگزاری این چنین نمایشگاه‌ها را برای معرفی و فروش محصولات شان تاثیرگذار می‌خوانند.

عایشه که برای نمایش و فروش آثار دستی‌اش به این نماشگاه شرکت کرده می‌گوید: «مشکل اصلی من نداستن مکان برای فروش محصولاتم است اگر چنین نمایشگاه‌های برگزار شود می‌توانم برای فروش محصولاتم بازاریابی کنم.»

در همین حال برخی از زنان صنعت‌کار  برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها را برای پیشرفت کار شان ارزنده میدانند.

خدیجه، می‌گوید: «چند سال است که  کار صنایع دستی انجام می‌دهم و برگزاری چنین نمایشگاه‌ها سبب می‌شود که مردم کار ما را ببیند و مورد تشویق قرار گیریم و محصولات ما هم فروخته شود.»

با این حال شماری از بازدیدکنندگان به این باور اند که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها زنان را به کار و فعالیت بیشتر انگیزه می‌دهد.

آتنا سلطانی یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌گوید «بازدید از این نمایشگاه، حس خوبی به من منتقل کرد. اراده و تلاش این زنان سبب شد که به آینده امیدوار شوم.»

این در حالیست که پس از کنترول طالبان بر افغانستان، این نخستین نمایشگاهی است که از سوی زنان در ولایت هرات برگزار شده است.

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا