دختران ورزش‌کار هرات: ناامنی‌ تمرینات ما را مختل کرده است

وضعیت بد امنیتی در کشور سبب نگرانی مردم از گروه‌های مختلف جامعه شده و شرایط را برای شهروندان دشوار کرده است. در کنار دیگر گروه‌ها، ورزش‌کاران زن در هرات نیز از وضعیت بد امنیتی متاثر شده اند.

شماری از ورزش‌کاران زن در هرات از وضعیت بد امنیتی شکایت کرده و می‌گویند که آنان نمی‌توانند تمرینات شان را ادامه دهند و نگران سرنوشت مبهم شان اند.

فاطمه براتیان، عضو تیم منتخب فوتبال زنان در هرات می‌گوید که به دلیل وضعیت بد امنیتی از مدتی به این سو تمرینات آنان تعطیل شده است.

وی می‌افزاید: «استاد داخل گروه برای ما برنامه می‌دهد و ما به صورت انفرادی در خانه تمرینات خود را ادامه می‌دهیم.»

به گفته‌‌ی او، آنان به دلیل وضعیت بد امنیتی حتی نمی‌توانند در پارک‌ها  برای تمرین بروند.

خانم براتیان که از تداوم ناامنی‌ها در کشور خسته است، می‌گوید اگر وضعیت همین گونه ادامه پیدا کند مجبور می‌شود کشور را ترک کند.

او هم‌چنان اضافه می‌کند که همانند آنان شماری از ورزش‌کاران زن به دلیل شرایط  دشوار امنیتی تمرین نمی‌کنند و خانه‌نشین شده اند.

در همین حال برخی از ورزش‌کاران زن در هرات می‌گویند، پس از این که شماری از شهرستان‌های هرات به دست طالبان افتاد آنان تمرینات شان را متوقف کردند.

فاطمه حیدری، یک عضو دیگر تیم منتخب فوتبال زنان در هرات می‌گوید که تا دو هفته‌ی دیگر قرار است آنان برای رقابت‌ها به کشور تاجیکستان بروند اما به دلیل چالش‌های امنیتی نتوانستند تمرینات شان را ادامه دهند.

وی می‌افزاید: «به دلیل تهدیدات امنیتی حتی اجازه‌ی تمرین کردن در فدراسیون را نداشتیم.»

به گفته‌ی او، در کنار وضعیت بد امنیتی، نبود مکان مناسب برای ورزش یکی از چالش‌های دیگری است که روی فعالیت ورزش‌کاران زن در هرات تاثیر بد گذاشته است.

خانم حیدری از حکومت می‌خواهد تا یک مکان سر بسته و مناسب برای تمرینات ورزش‌کاران زن در هرات ایجاد کند.

از سویی هم برخی از ورزش‌کاران زن در هرات، از به درازا کشیده شدن گفت‌وگوهای صلح خسته اند و می‌خواهند تا هرچه زودتر صلح و امنیت در کشور برقرار شود.

طاهره یوسفی، عضو تیم منتخب والیبال زنان در هرات می‌گوید که از ماه‌ها به این سو وضعیت امنیتی در هرات  بدتر شده است و سبب شده تا آنان برای تمرینات از خانه بیرون نشوند.

وی می‌افزاید: «به دلیل شیوع ویروس کرونا پنج ماه می‌شود که تمرینات متوقف شده و در کنار آن به دلیل وضعیت بد امنیتی نمی‌توانم از خانه بیرون شویم.»

به گفته‌ی او، طرف‌های گفت‌وگوکننده در مذاکرات صلح باید هر چه زودتر به یک نتیجه‌ی مطلوب برسند تا سرنوشت مبهم آنان معلوم شود.

در این میان اما مسؤولان تربیت بدنی هرات، وضعیت بد امنیتی را برای ورزش‌کاران زن در هرات نگران‌کننده می‌دانند.

جلیل‌احمد آزادانی، رئیس اداره‌ی تربیت بدنی هرات می‌گوید که در یک ماه اخیر وضعیت امنیتی در هرات بدتر شده و این وضعیت، سبب محدود شدن فعالیت‌های ورزش‌کاران شده است.

وی می‌افزاید: «در کنار وضعیت بد امنیتی، با افزایش رویدادهای مثبت کووید-19 در هرات همه‌جا قرنطین شد که سبب شد تمرینات ورزش‌کاران نیز تا مدتی تعطیل شود.»

به گفته‌ی او، برای ادامه‌ی تمرینات، ورزش‌کاران زن در هرات مکان مناسبی ندارند.

آقای آزادانی می‌گوید، برای ایجاد مکان ویژه برای تمرینات ورزش‌کاران زن بارها اقدام کرده اند و امیدوار اند درآینده‌ی نزدیک این مکان ایجاد شود.

وی هم‌چنان اضافه می‌کند که وضعیت امنیتی برای ورزش‌کاران زن در هرات نگران کننده است اما امیدوار است که این وضعیت برای همیشه دوام نکند.

این درحالیست که ناامنی در هرات نه تنها ورزش‌کاران زن را با مشکل مواجه کرده، بلکه فضا را برای فعالیت‌ دیگر زنان نیز محدود ساخته است.

گزارش‌گر: حلیمه حازم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا